• EFEKT OBERTHA - Latajmy ekonomicznie. 5 4
Aktualna ocena:  

Autor Wątek: EFEKT OBERTHA - Latajmy ekonomicznie.  (Przeczytany 31470 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Śro, 28 Maj 2014, 11:42:04
Odpowiedź #15

Offline Kadaf

  • Kapitan
  • ***
  • Wiadomości: 1 340
  • Reputacja: 145
    • Zobacz profil
Ciekawy wykład Robson, no i witam serdecznie kogoś, kto nie ma mleka pod nosem :) Kto wie, może nawet rówieśnik, tak czy owak zapraszam na forumowego czata. Co do wykładu to bardzo by się przydał poradnik jak należy hamować po dotarciu do celu. Taki porządny ze zdjęciami. Bo koniec twojego wykładu wydał mi się dość niejasny, a to dlatego, że zrozumiałem z niego, że zamykanie orbity najekonomiczniej wykonywać daleko od celu, "(Pamiętając, że energia potencjalna jest ujemna, nim wyższa orbita, tym niższa energia.)" podczas gdy ja zauważyłem że taniej się zamyka właśnie lecąc jak najniżej. Chyba że chodzi o to, że im niższa energia wyższej orbity, tym większa ujemność tej potencjalnej :) Czy jakoś tak :) Staram się zrozumieć, nie jestem pewien wniosków, więc co dopiero ktoś, kto lata słabo. Ten się zagubi całkiem, dlatego sugeruję profesjonalny poradnik zrobić :)

Śro, 28 Maj 2014, 12:18:21
Odpowiedź #16

Offline Robson

  • Sierżant
  • ****
  • Wiadomości: 418
  • Reputacja: 22
    • Zobacz profil
    • Opowieści Kerbali
~Drangir: Tak, ale przy tak długim impulsie, nie jesteśmy w stanie (no można policzyć) przewidzieć ostatecznego kształtu naszej orbity, co zmusza nas to większej ilości korekt. Ja osobiście stosuję tak zwany manewr transferowy Hoffmana, czasami połączony z grawitacyjną asystą wspomaganą.
Asysta wspomagana, to niesamowity miotacz statków. Jest to asysta grawitacyjna połączona z odpaleniem impulsu w perycentrum mijanego ciała w momencie naszej największej prędkości (ja najczęściej wykorzystuję Mun)

~Kadaf: Będzie poradnik, ale jak się pozbieram. Z KSP miałem długą przerwę. Zaczynam od zera. Na razie jestem w trakcie budowy stoczni na orbicie. Jak poskładam parę statków i potrenuję, to na pewno jeszcze będziecie mieli mnie dosyc  :)
Robson Kerman - Profesor Orbitologii Teoretycznej. Zabójca Piwo Grillsa Kermana zwanego Niedźwiedziem z Eve.
Jego oficjalnym guru jest Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ - budowniczy wspaniałych części rakiet.

Reklama

Odp: EFEKT OBERTHA - Latajmy ekonomicznie.
« Odpowiedź #16 dnia: Śro, 28 Maj 2014, 12:18:21 »

Śro, 28 Maj 2014, 12:55:40
Odpowiedź #17

Offline Drangir

  • Major
  • *
  • Wiadomości: 1 631
  • Reputacja: 92
  • Smok rakietowy
    • Zobacz profil
    • DeviantArt
Wszystko  o czym piszesz jest w użytku :) a kształt trajektorii przy długich manewrach znamy dzięki narzędziu do planowania - zwykle wystarcza mi 1-2 korekty przed wejsciem w SOI celu.
Cytat: Steven Universe
- Wasze obliczenia były niepoprawne.
- Nie mogły być niepoprawne, skoro żadnych nie robiliśmy.

Śro, 28 Maj 2014, 14:05:28
Odpowiedź #18

Offline Robson

  • Sierżant
  • ****
  • Wiadomości: 418
  • Reputacja: 22
    • Zobacz profil
    • Opowieści Kerbali
Czytam forum od wieków, i orientuję się, że zjadłeś zęby na lotach kosmicznych, ale...
Mówimy o kalkulatorze do obliczania orbity transferowej. Taką orbitę planuje się przed startem, zakładając, że w danych punktach otrzymamy odpowiednie impulsy energii. Mając na wyposażeniu silniki atomowe, nie jesteś w stanie zaplanować takiego transferu, aby można było powiedzieć, że wykorzystałeś efekt Obertha. Masz po prostu ekonomiczniejsze silniki i nawet jak byś leciał  przez sąsiednią galaktykę, to byś mniej spalił.
Robson Kerman - Profesor Orbitologii Teoretycznej. Zabójca Piwo Grillsa Kermana zwanego Niedźwiedziem z Eve.
Jego oficjalnym guru jest Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ - budowniczy wspaniałych części rakiet.

Reklama

Odp: EFEKT OBERTHA - Latajmy ekonomicznie.
« Odpowiedź #18 dnia: Śro, 28 Maj 2014, 14:05:28 »

Śro, 28 Maj 2014, 14:40:06
Odpowiedź #19

Offline Drangir

  • Major
  • *
  • Wiadomości: 1 631
  • Reputacja: 92
  • Smok rakietowy
    • Zobacz profil
    • DeviantArt
@up
Czyli efekt Obertha formalnie wykorzystywalem tylko przy lekkich pojazdach? Nie do końca rozumiem gdzie leży granica i czym sie różni 30-sekundowe odpalenie silników na perycentrum od dwuminutowego*

Czekam na poradnik, bo kiedy przychodzi do planowania manewru dosłownie na kartce nie mam pojęcia nawet jak zacząć.

PS: Wszystko co powiesz przed ale nie ma znaczenia :D


*wiadomo co jest lepsze mając do dyspozycji silniki o identycznym ISP
« Ostatnia zmiana: Śro, 28 Maj 2014, 14:46:46 wysłana przez Drangir »
Cytat: Steven Universe
- Wasze obliczenia były niepoprawne.
- Nie mogły być niepoprawne, skoro żadnych nie robiliśmy.

Śro, 28 Maj 2014, 15:57:52
Odpowiedź #20

Offline Robson

  • Sierżant
  • ****
  • Wiadomości: 418
  • Reputacja: 22
    • Zobacz profil
    • Opowieści Kerbali
Teorię lotów kosmicznych mogę napisać w ciągu kilku dni.
Jeśli chodzi o poradnik, taki ze zdjęciami, to pewnie trochę się zejdzie, bo muszę sobie trochę przypomnieć grę. Powoli zacznę dziś coś klecić i w miarę postępów będę rozbudowywał o wątki paradokumentalne.

[Post scalony: [time]Śro, 28 Maj 2014, 16:07:30[/time]]
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Czyli efekt Obertha formalnie wykorzystywalem tylko przy lekkich pojazdach?
Efekt Obertha uzyskujemy odpalając impuls w perycentrum. Gdy impuls trwa kilka (-naście minut), perycentrum nam się przemieszcza w prograde. Apocentrum nie trafia wtedy w cel, a okno transferowe, gdzie jesteśmy w polu grawitacyjnym celu nie jest w obszarze najniższej energii potencjalnej orbity. Powoduje to, że hamowanie jest wtedy nieekonomiczne.

[Post scalony: Czw, 29 Maj 2014, 08:26:48]
Chciał bym jeszcze wyjaśnić pewną kwestię. Prawo Obertha mówi, że tym łatwiej nam przyspieszyć obiekt poruszający się w polu grawitacyjnym innego obiektu, im ma on większą prędkość. Największą prędkość nasza rakieta posiada w perycentrum, dla tego przyspieszając od tego punktu,  szybciej osiągniemy żądaną prędkość.
Drangir, formalnie wykorzystywałeś efekt Obertha, bo przyspieszając w każdym punkcie orbity, po pewnym czasie ten punkt stanie się perycentrum. Przyspieszając w perycentrum, ale rozciągając ten manewr na kilkanaście minut, tak jak napisałem wyżej, przesuwasz PE w prograde, więc efekt Obertha wystąpi, ale nie oto w tym chodzi. W takich przypadkach możemy jedynie zauważyć, że w/w efekt na prawdę działa, bo nim mamy wyżej PE tym łatwiej nam je powiększać.
« Ostatnia zmiana: Czw, 29 Maj 2014, 08:26:48 wysłana przez Robson »
Robson Kerman - Profesor Orbitologii Teoretycznej. Zabójca Piwo Grillsa Kermana zwanego Niedźwiedziem z Eve.
Jego oficjalnym guru jest Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ - budowniczy wspaniałych części rakiet.

Reklama

Odp: EFEKT OBERTHA - Latajmy ekonomicznie.
« Odpowiedź #20 dnia: Śro, 28 Maj 2014, 15:57:52 »

Pią, 30 Maj 2014, 22:53:17
Odpowiedź #21

Offline Maciuś

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 148
  • Reputacja: 51
    • Zobacz profil
Dobra, dorzucę swoje 3 grosze. Odnoszę wrażenie, że każdy próbuje wyjaśnić efekt Obertha na gruncie praw fizyki co dla wielu osób (w tym dla mnie gdybym nie wiedział o co chodzi) nie jest zbyt zrozumiałe. Chciałbym się raczej podzielić wnioskami, do których doszedłem ucząc się mechaniki orbitalnej.

Moim zdaniem efekt Obertha można podsumować w trzech zdaniach:
1 Jeśli jesteśmy na orbicie eliptycznej i chcemy przejść na hiperboliczną (czyli uciec z planety) to najlepiej wykonać manewr w Periapsis.
2 Jeśli jesteśmy na orbicie hiperbolicznej i chcemy przejść na eliptyczną (czyli zamknąć orbitę) to najlepiej wykonać manewr w Periapsis.
3 W obydwu przypadkach im niżej będzie Periapsis tym mniejsze jest potrzebne Delta-V.

To co większość osób uważa za Efekt Obertha - czyli, że trzeba manewry wykonywać jak najszybciej - wyszło mi kiedyś z rozwiązania równań ruchu statku kosmicznego, który przyspiesza ze stałym ciągiem wokół planety. I faktycznie okazuje się, że im dłużej trwa dany manewr tym większe są straty. Przez straty rozumiem sytuację gdzie manewr to 2000m/s, a my zużyjemy np. 2074m/s na osiągnięcie docelowej orbity. Jednak znaczenie tego efektu jest tym mniejsze im dalej w polu grawitacyjnym się znajdujemy.

Śro, 12 Lis 2014, 14:43:22
Odpowiedź #22

Offline shusty

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 1
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Tak wyglądał mój pierwszy lot na księżyc i tak latałem później na inne planety, oczywiście bez kątomierza tylko na oko wystarczy obserwować i można łatwo trafić. Do tego mamy planowanie lotu, które nam pokaże, czy dobry punkt na manewr wybraliśmy.  Przecież na zdrowy rozum, komu latanie na okołosłoneczną wydaje się rozsądne, jeśli chcemy gdzieś dolecieć?  Najkrótsza droga najlepsza, a to że najlepiej wykorzystać peryapsę do manewru na czuja też każdy chyba wywnioskował.

Fajnie, że ma to jakąś nazwę i można kąt wyliczyć, ale zajmie nam to tyle samo czasu co na oko ustawić planowanie manewru i sprawdzić czy trafiliśmy, a jak nie korekcja i lecimy.

Reklama

Odp: EFEKT OBERTHA - Latajmy ekonomicznie.
« Odpowiedź #22 dnia: Śro, 12 Lis 2014, 14:43:22 »

Śro, 12 Lis 2014, 18:04:25
Odpowiedź #23

Offline DragonsNightmare

  • Sierżant
  • ****
  • Wiadomości: 505
  • Reputacja: 8
    • Zobacz profil
Jest kalkulator dla prawdziwego układu słonecznego? Mam zamiar zacząć grę z modem Real Solar System, bo układ kerbolski robi się nieco za mały na mnie i fajnie będzie polatać w prawdziwym świecie.

Pią, 09 Sty 2015, 01:49:56
Odpowiedź #24

Offline MrK

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 14
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Cytuj
Lot pierwszy w technice tradycyjnej.
Może dla ciebie :>

Bardzo dobry poradnik, polecam. Zamiast kątomierza korzystam z Flight Engineer, ale jak ktoś ma alergię na mody to i na oko trafi we właściwy moment.

Pewnie łopatkę za odgrzebanie tematu dostanę, ale zaciekawiło mnie co to jest "Flight Enginer" iskąd go można ściągnąć?

Pozdrawiam serdecznie.

Marcin Kowalski

Reklama

Odp: EFEKT OBERTHA - Latajmy ekonomicznie.
« Odpowiedź #24 dnia: Pią, 09 Sty 2015, 01:49:56 »

Pią, 09 Sty 2015, 02:06:07
Odpowiedź #25

Offline Robson

  • Sierżant
  • ****
  • Wiadomości: 418
  • Reputacja: 22
    • Zobacz profil
    • Opowieści Kerbali
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Bardzo dobry mod. Nie jest to jakiś cheat banalizujący rozgrywkę, tylko po prostu wyświetlacz z informacjami dotyczącymi parametrów lotu oraz pojazdu.
Dla mnie to podstawa, tak jak Transfer Window Planner.

Jeszcze chciałem się odnieść do pytania Kamila.
Jeśli zainstalujemy plugin Transfer Window Planner, oraz RSS, to TWP oblicza okna dla RSS.
Robson Kerman - Profesor Orbitologii Teoretycznej. Zabójca Piwo Grillsa Kermana zwanego Niedźwiedziem z Eve.
Jego oficjalnym guru jest Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ - budowniczy wspaniałych części rakiet.

Sob, 10 Sty 2015, 12:08:50
Odpowiedź #26

Offline Kadaf

  • Kapitan
  • ***
  • Wiadomości: 1 340
  • Reputacja: 145
    • Zobacz profil
Myślę że poradników nie obowiązuje zasada złotej łopaty, wszak to poradniki, więc to żaden odkop. Mnie tam cieszy, że ktoś odgrzebuje ten akurat poradnik, wszak sam go napisałem :D

Reklama

Odp: EFEKT OBERTHA - Latajmy ekonomicznie.
« Odpowiedź #26 dnia: Sob, 10 Sty 2015, 12:08:50 »

Sob, 21 Mar 2015, 21:51:19
Odpowiedź #27

Offline szymozillo

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 117
  • Reputacja: 1
    • Zobacz profil
Wie ktoś może jak w ekonomiczny sposób zmienić kierunek orbity na kerbolu? Często są misje na satelity, gdzie trzeba je umieścić na takiej orbicie, która jest w odwrotnym kierunku niż kerbin. I największy problem w takich misjach jest taki, że praktycznie nie jestem w stanie zrobić opłacalnej misji, która dostarczyła by wystarczającą ilość paliwa na takie manewry.

Sob, 21 Mar 2015, 22:11:25
Odpowiedź #28

Offline JackRyanPL

  • Redaktor
  • Podporucznik
  • *****
  • Wiadomości: 924
  • Reputacja: 65
    • Zobacz profil
Gdzieś już to było opisane w przystępny sposób. Z grubsza wygląda to tak, wykorzystujesz Joola aby wybić się daleko w przestrzeń, gdzie hamujesz w Ap maksymalnie. Orbita zacznie się zwężać, po czym rozszerzać w odwrotną stronę. Możesz też już na Kerbinie zamiast na 90 stopni skierować się na 270.

Reklama

Odp: EFEKT OBERTHA - Latajmy ekonomicznie.
« Odpowiedź #28 dnia: Sob, 21 Mar 2015, 22:11:25 »

Czw, 13 Sie 2015, 18:20:45
Odpowiedź #29

Offline GwiezdnyPodróżnik

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja: 1
    • Zobacz profil
Tego to się nie spodziewałem, kiedy próbowałem Efekt Obertha to okazało się, że nim latałem już wcześniej, tylko nieświadomie. Wynika to z tego, że tyle m/s ile było w kalkulatorze (ejection burn) tyle wcześniej miałem przy tym samym manewrze (około tamtej liczby) bez wiedzy o Obercie i jego efekcie! Musiałbym więcej napisać, żeby pokazać jak to zrobiłem. Poradnik super i warto go przeczytać. Dobra robota ;)