"Mobaz, mobaz..." – zastanawiał się dyrektor prowadzący, nerwowo spoglądając na telefon stojący w rogu biurka. Spodziewał się telefonu od Kermanówny z dołu, sekretarki.
– Szefie! Znaleźliśmy! Brać? – Do gabinetu wparował szef skrzydła logistycznego i zaopatrzenia.
– Brać! Brać jak najszybciej zanim odpłynie! Tylko żeby was nie widzieli, bo... – Dyrektor przejechał palcem po szyi, wywalając język jednocześnie. Gest był wymowny. Szef od logistyki zniknął trzaskając drzwiami.
Zadzwonił telefon. Sekretarka Kerbalówna z dołu:
– Panie dyrektorze, przyszli panowie z działu pozyskiwania informacji. A przynajmniej tak mówią. Ale ja nie wiem, czy u nas jest taki dział...
– Pani się nie wygłupia, wpuścić raz dwa! – szef jednak wiedział. Oficjalnie taki dział nie istnieje. – A jak ktoś inny przyjdzie, to ma czekać.
Chwilę później do gabinetu weszły dwie osobliwe osobistości w czarnych prochowcach i kapeluszach.
– Dzień dobry szefie. Mamy to, o jednym i o drugim. – zaczął jeden z nich. – Wiadomo o czym. Cała ta, o – postać w kapeluszu wskazała na grubą teczkę.
– Hm, a o drugim, macie?
– Też mamy, ale mniej. Sam szef wie jak ciężko czasem się dowiedzieć, wiadomo o czym. Z wiadomych powodów, nie dało się, no bo tamci wiadomo co...
– Jak to się nie dało? Nie mogliście zrobić... no wiecie jak? I wtedy, od tamtych tych i przywieźć?
– Próbowaliśmy, ale tego się zrobić nie dało. Poszliśmy więc z nurtem.
– Aha, jak z nurtem, to rozumiem. No nic, czekajcie na dalsze i instrukcje.
Szef resztę popołudnia spędził uważnie przeglądając teczki i na koniec dnia, zwołał wszystkich inżynierów.
– Panowie. Jak wiecie, musimy zbudować pojazd, który zabierze naszych na Laythe. – wygłosił podniosłym tonem. – Pojazd ten, ma być lepszy niż pojazdy konkurencji!
– Ale my nie wiemy jak wyglądają pojazdy konkurencji! – odezwał się ktoś na sali.
– Otóż panowie! Wiemy! – w tym momencie pilotem uruchomił rzutnik i na ścianie pojawiły się zdjęcia, notatki i schematy. – Nasz niezawodny wywiad zdobył te informacje! – Sala wypełniła się pomrukami zadowolenia i podziwu.
– To jest pojazd budowany przez Kadaf Industries. Dedukując z wcześniejszych maszyn wyprodukowanych przez ten koncern, musimy być czujni i spodziewać się wszystkiego Podstawową wadą jest zbyt mało miejsca w środku! Musimy zrobić więcej, bo nie chcemy mobilnego hotelu na godziny z Kokyo. Ma być wszechstronnie, dużo miejsca. – Na ekranie pojawiło się kolejne zdjęcie. – To śmigłowiec pokładowy budowany przez Kadaf Industries. Imponująca maszyna. Ale my nie mamy środków na opracowanie nowych technologii, więc wykorzystamy sprawdzone rozwiązania!
– Ale my nie mamy sprawdzonych rozwiązań!
– Coś wymyślicie! – Na ekranie pojawiły się kolejne dwa zdjęcia. – Nazwa robocza "Tratwa" i "Advanced Tratwa". Nic poza tym nie wiemy.
Na ekranie pojawiło się kolejne zdjęcie.
– To jest maszyna konstruowana przez niezidentyfikowanego jak dotąd konkurenta. Nazwa kodowa "Obiekt".
– Wyglada jak kontener mieszkalny! – ktoś z sali rzucił z humorem.
– Na kołach! – dodał ktoś inny.
– Panowie! – Uciszył salwę śmiechu dyrektor. – Niech nie zmyli was wygląd! Może i wygląda jak kontener, ale to wysoce zaawansowana maszyna! Spójrzcie tylko na te koła i zawieszenie. – Chwilę później na ekranie było już inne zdjęcie.
– To wnętrze, może i wygląda jak mieszkanie z KRL–u, ale wystarczy spojrzeć na te niezawodne rozwiązania. Tu się nic nie może zepsuć! Każdy z was otrzymał kopię przedstawionej dokumentacji. Zapoznajcie się i jak najszybciej rozpocznijcie prace na naszym projektem! Ogłaszam koniec zebrania.
Po miesiącach prac, maszyna DSO-E4 była już w fazie prototypu i testów. Założenia zostały w większości spełnione a maszyna została zaprezentowana publicznie, w stanie surowym:
Kokpit gwarantujący dobrą widoczność kierowcy:
Okno:
Niebawem po pierwszej premierze, nastąpił kolejny pokaz – tym razem po dokładniejszych testach. Widoczny na pierwszy rzut oka system wymiany ciepła i element wyposażenia wydobywczego. Ponadto zastosowano o wiele mniejsze silniki:
Podczas testu napędu głównego, wyposażenie nadal stało na pokładzie. Zestaw skórzanych foteli i kanapy z funkcją masażu i zdalnego sterowania mediami:
Futurystyczne elementy wyposażenia jadalni:
Wewnątrz pojazdu zamontowano już wyposażenie układu zasilania i moduł badawczy: