Widzisz ten szary luk, w którym chowa się tylne podwozie na ostatnim zdjęciu? Gdybym robił niższe podwozia to ten luk wystawałby z góry w nieelegancki sposób. Mógłbym zakryć go grubszymi skrzydłami ale to też nie wyglądałoby najlepiej.
[Post scalony: [time]Sob, 10 Wrz 2016, 00:52:06[/time]]
Fairchild Republic A-10 Thunderbolt IIFairchild A-10/OA-10 Thunderbolt II, nazwa kodowa Warthog – pierwszy amerykański samolot bliskiego wsparcia sił lądowych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. A-10 jest jednomiejscowym, efektywnym i bardzo odpornym na uszkodzenia, napędzanym dwoma silnikami turbowentylatorowymi samolotem szturmowym przeznaczonym do niszczenia czołgów, pojazdów opancerzonych i innych celów naziemnych. Nazwa Thunderbolt została nadana tej maszynie na cześć P-47 Thunderbolta, samolotu myśliwsko-bombowego z drugiej wojny światowej.
A-10 wziął udział m.in. w pierwszej wojnie w Zatoce Perskiej (1991), wojnie w Kosowie (1999), Afganistanie (2001), drugiej wojnie w zatoce Perskiej (2003).
Zastosowanie prostych skrzydeł umożliwiło osiągnięcie doskonałej zwrotności oraz krótkiej drogi startu i lądowania. Umożliwia ono również prowadzenie lotów patrolowych z niewielkimi prędkościami rzędu 300 km/h.
Zarówno kabina pilota, jak i najważniejsze systemy sterowania chronione są pancerzem tytanowym o masie 400 kg (tzw. wanna tytanowa). Wyloty spalin z silników odrzutowych usytuowane są powyżej stateczników poziomych i pomiędzy dwoma podwójnymi statecznikami pionowymi, dzięki czemu zredukowano źródło ciepła (sygnaturę), zmniejszając prawdopodobieństwo trafienia pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień. Takie usytuowanie silników chroni je także częściowo przed ogniem obrony przeciwlotniczej, ponieważ podczas ataku zasłaniają je powierzchnie skrzydeł i usterzenia ogonowego. Ponadto samolot jest w stanie kontynuować lot z całkowicie odstrzelonym jednym silnikiem
Chociaż samolot A-10 może przenosić znaczną ilość uzbrojenia podwieszanego, to głównym jego uzbrojeniem pozostaje siedmiolufowe działko systemu Gatlinga GAU-8/A Avenger kalibru 30 mm. To najpotężniejsze wielolufowe działko lotnicze, wokół którego jest właściwie obudowany kadłub samolotu A-10, strzela pociskami przeciwpancernymi z rdzeniem ze zubożonego uranu z szybkostrzelnością 4200 pocisków na minutę. Pociski z tego działka charakteryzujące się znaczną masą i dużą prędkością wylotową umożliwiają zniszczenie każdego czołgu. Zamontowano je niesymetrycznie, nieco w lewo od podłużnej osi samolotu i pod kątem 3° w dół, umożliwiając skuteczniejsze ostrzeliwanie celów naziemnych.
Duża siła odrzutu działka Avenger, równa mocy jednego silnika A-10, doprowadziła do powstania legendy mówiącej, że odpowiednio długa seria z działka jest w stanie zatrzymać samolot w powietrzu lub nawet zmusić go do lotu do tyłu. Zgodnie z danymi producenta działka GAU-8/A Avenger jego siła odrzutu wynosi 45 kN, co jest wartością stanowiącą ponad połowę łącznego ciągu obu silników samolotu pracujących na pełnym ciągu. Podczas strzelania samolot oczywiście leci do przodu, zakładając, że oba silniki pracują z pełną mocą. Jeżeli jeden z silników jest uszkodzony lub niesprawny, siła odrzutu działka rzeczywiście może przekroczyć siłę ciągu pozostałego silnika.
W Kerbalach strzelając z działka GAU-8 można rozpędzić go do 150 km/h jadąc do tyłu.
Uzbrojenie widoczne na zdjęciu:
- działko GAU-8/A Avenger kal. 30 mm
- 2 wyrzutnie LAU-68 z niekierowanymi pociskami Hydra kalibru 70 mm
- 6 pocisków AGM-65 Maverick klasy powietrze-ziemia
- 2 bomby CBU-87
- 2 pociski AIM-9 Sidewinder klasy powietrze-powietrze dla obrony własnej
Wyposażenie dodatkowe widoczne na zdjęciu:
- pułapki termiczne i dipole odbijające (pułapki radarowe)
- zasobnik ECM ALQ-131 (urządzenie zakłócające)
- LITENING AN/AAQ-28 (system celowniczy służący do identyfikacji, wyboru celów i naprowadzania na cele)