1
Stacje kosmiczne / Odp: SK – Othalla - Program kosmiczny „Pierwsza FAZA” - [STOCK]
« dnia: Pią, 29 Kwi 2016, 22:59:38 »Część 3
Po opóźnieniach związanych z projektowaniem, testowaniem i wdrażaniem nowych rozwiązań zapraszam na ostatnią odsłonę Programu „Pierwsza FAZA”. W części tej opiszę jak rozwiązano kwestie turystyczno – rekreacyjne.
Chociaż pierwotnym założeniem programu była rozbudowa Rafinerii RM-1 Selena o moduł turystyczny, zarząd SD Industries Inc. zdecydował, że lepszym rozwiązaniem będzie organizowanie cyklicznych wypraw załogowych w określonym interwale czasowym.
W związku ze stale rosnącym zainteresowaniem postanowiono doprecyzować założenia oraz harmonogram startów:
- W przestrzeni wokół Kerbinu będą krążyły 3 statki jednocześnie.
- Co 3 dni odbywać się będzie start statku załogowego dowożącego turystów na stację kosmiczną SK – Othalla.
- Ze stacji kosmicznej turyści będą odbierani przez statki turystyczne i, w zależności od wykupionego pakietu, transportowani do miejsca docelowego.
Dane techniczne Idala 2 przedstawiają się następująco:
- Ilość części: 102
- Masa: 6,25 t
- Pojemność akumulatorów: 1610
- Generatory fotowoltaiczne 4x
- Koła samobieżne 4x TR – 2L
- Silnik rakietowy: 48-7S „Spark”
- Monopropellant: ≈ 470
- Paliwo ciekłe: ≈ 108
- Utleniacz: ≈ 132
- Silniki strumieniowe przód: 8x
- Silniki strumieniowe tył: 4x
Rozwiązanie to umożliwia zwiększenie siły dociskowej pojazdu do podłoża w warunkach zmniejszonej grawitacji. Podczas przyśpieszania dociskany jest cały pojazd. Podczas hamowania przeważa nacisk na tylną oś. Dzięki temu Idala 2 bezpiecznie rozpędza się i manewruje przy prędkości ≈20m/s. [ Przekraczanie tej prędkości i używanie silnika rakietowego przeznaczono tylko dla wyjątkowych jednostek. red. ]
Do realizacji założeń posłużyła sprawdzona już rakieta Jeroni 6 w odpowiedniej modyfikacji dostosowanej do charakterystyki ładunku.
Celem zapewnienia bezpieczeństwa Rafinerii RM-1 Selena lądowanie odbyło się w odległości ok 2km od niej.
Zdalnie wykonano testy układów wszystkich systemów pokładowych po czym skierowano pojazd w kierunku RM-1 Selena.
Tak przygotowana Rafineria była gotowa na przyjęcie turystów. Nic już nie stało na przeszkodzie aby ruszyła machina marketingowa. Bilety można było rezerwować poprzez oficjalny serwis internetowym Pierwsza_Faza_Blog.ker z czasem oczekiwania ok. 24msc. [ krócej niż oczekiwanie na ortopedę Kerbalskiego z Planetarnego Funduszu Zdrowia. red. ]
Klienci mieli do wyboru trzy pakiety:
Standard – Trzydniowa wizyta na stacji SK – Othalla wraz ze zwiedzaniem stacji, jednym wyjściem w otwartą przestrzeń kosmiczną oraz śpiewem umilanym przez jednego z członków stałej załogi stacji. Powrót na Kerbin.
Dokowanie statku DAKARA 4 do stacji kosmicznej.
Pakiet Srebrny – j.w. + lot na MUN i trzydniowy pobyt na Rafinerii RM-1 Selena wraz ze zwiedzaniem okolicznych formacji geologicznych. Powrót na Kerbin ekscentryczną orbitą, przechodzącą w pobliżu Minmusa ( bez lądowania ).
Udane lądowanie statku DAKARA 4 ( z dwoma turystami ) na MUN oraz oczekiwanie na przybycie transportu.
Lufen Kerman oczekuje turystów.
Widok z orbity dzięki sondzie Prometeusz. RM-1 Selena, Trzy samobieżne pojazdy oświetleniowe SO – 1, Dakara 3 i 4 oraz dwa pojazdy Idala 2.
Zwiedzanie stacji oraz zwiedzanie okolicznych formacji geologicznych.
Pakiet Złoty – j.w. + wyścigi pojazdami Idala 2 i lądowaniem na Minmusie.
Kwintesencja atrakcji turystycznych Programu „Pierwsza FAZA”. Wyścigi pojazdów Idala 2 z wykorzystaniem doładowania w postaci silnika rakietowego 48-7S „Spark”. Podstawową regułą jest „kto pierwszy ten lepszy na dystansie stąd do tamtąd”.
Dwie dzielne załogi składające się z dwóch doświadczonych pilotów* oraz dwóch turystów.
*doświadczenie zgodnie ze standardami załóg KSC – póki jesteś w stanie działać tzn. że jesteś dobry.
Dźwięk rytmicznych i nerwowych oddechów przerwał głos kontrolera z RM-1 Selena.
RM-1 - „Załogi gotowe? ” – odpalono silniki strumieniowe
RM-1 - „Odliczam.. 3…2…1…Ramen…ee START!”
Do prędkości ≈50m/s silniki strumieniowe bez problemu utrzymywały rywalizujące maszyny.
Wcześniej wyznaczona linia „tamtąd” zbliżała się nieubłaganie więc właściwie można było zwolnić i w sposób delikatny zakończyć zawody. Jednakże zdrowy rozsądek, tak rzadko spotykany u Kerbali, został zastąpiony litrami rywalizacji, która zmaterializowała się w postaci głośnego krzyku turysty „CIŚNIJ DZIADA!!”
Przy prędkości ≈100-150 m/s silniki strumieniowe przestały spełniać swoją rolę zamieniając się w RCS’y statków latających. Opony nie wytrzymały przeciążenia pękając gwałtownie. Rozprężające się gazy poderwały pojazd nr 1. *
*na drugim planie pojazd nr 1 majestatycznie widnieje na tle odległych gwiazd, wkomponowując się w naturalną, nostalgiczną formę otoczenia.
Szybka reakcja pilota, który wyskakując z bolidu złapał nieświadomego turystę i wylądował bezpiecznie na Jet Packu uratowała obu zawodników.
„Wygraliśmy HAHA!!” – krzyczał podekscytowany turysta w pojeździe nr 2. Prowadzenie jednak nie trwało długo. *
*przy okazji można ujrzeć rzadki widok – Idala 2 widziana od spodu.
Analogiczna reakcja pilota pojazdu nr 2 uratowała obu Kerbali. Wybuch paliwa zmieszanego z powietrzem z rozszczelnionych zbiorników zapierał dech…. I pomyśleć, że idea tych zawodów powstała od niewinnego pytania Jebiedah Kerman’a „A może by tak… ?”
Po wylądowaniu okrzykom nie było końca. KerboAdrenalina działała wyjątkowo intensywnie. Radość zmąciła dopiero kolejna próba uzyskania informacji przez kontrolera KSC.
KSC - „RM-1 Selena- dlaczego z radarów zniknęły pojazdy Idala 2 ?”
RM-1 - „Melduję, że nastąpił błąd TAP”
KSC - „Że co nastąpiło?”
RM-1 - „błąd TAP – Totalna Awaria Pojazdu – na Kerbinie objawia się wielkim BUM zamiast Świst”
KSC - „…..”
RM-1 - „KSC czy możemy kontynuować program?”
KSC - „Tak – szczegółowy raport złożycie po powrocie – bez odbioru”
Jak ustalono tak zrobiono. Dwie Kerbińskie doby później wyruszono na drugie ciało niebieskie wchodzące w zakres Pakietu Złotego – Minmus. Turyści zostali pożegnani przez załogę RM-1 Selena i obdarowani kolejną atrakcją – wspólna fotografią ze swoim pilotem.
Lądowanie przebiegło bezproblemowo jednak z racji ogromu wrażeń jakie dane im było doświadczyć podczas pobytu na MUN, Minnmus okazał się mało atrakcyjny. W związku z tym Lufen Kerman „odbębnił” obowiązki i ruszono w drogę powrotną zaledwie po kilku godzinach spędzonych na powierzchni.
Lufen Kerman – „trzeci raz to wbijam… i znów qźwa krzywo !!”
Lot powrotny przebiegał gładko. Turyści wymieniali doświadczenia i z niecierpliwością oczekiwali wejścia w atmosferę planety oraz, jak to określili, „końcowego, jedwabistego PLUSK”.
W związku z coraz częstszymi pytaniami dotyczącymi przebiegu załogowych lotów turystycznych, przedstawiciel zarządu SD Industries Inc. wydał oświadczenie podsumowujące ww.
Informacje zostały zamieszczane na oficjalnym blogu Pierwsza_Faza_Blog.ker.
„Podsumowanie załogowych lotów turystycznych Programu „Pierwsza FAZA”.
Po wnikliwej analizie przeprowadzonych lotów zarząd SD Industries Inc. stwierdza:
- Pojazd Idala 2 jest bardzo udaną konstrukcją i zapewnia najwyższej jakości rozrywkę oraz w odpowiedniej wariacji skuteczne wsparcie dla naukowców.
- Statek Dakara 4 spełnia swoje zadanie, a jego zasięg na pełnych zbiornikach ocenia się na zadowalający ( Karbin- SK – Othalla – MUN – Minmus - Kerbin ).
- Domniemany wypadek z udziałem dwóch pojazdów Idala 2 nie jest prawdą. Jednakże celem usprawnienia wprowadza się procedury wyścigowe. Start i meta będą wyraźnie zaznaczone za pomocą samobieżnego oświetlenia SO-1, a załogi będą miały ograniczony maksymalny ciąg do 50% nominału.
- Na Minmusa zostaną wysłane pojazdy Idala 2 celem łatwiejszego rekonesansu. Nie przewiduje się budowy bazy na księżycu j.w.
- pkt 6 Programu „Pierwsza FAZA” zostaje anulowany
- Oficjalnie Programu „Pierwsza FAZA” przechodzi do programu „Druga FAZA”
Z poważaniem
Zarząd SD Industries Inc.”
Jako zachętę do śledzenia dalszych wątków przedstawiam najnowszy, międzyplanetarny statek badawczy SB-1- Nigel Sheldon.
Dziękuję za uwagę i zapraszam do komentowania
SeloD – prezes zarządu SD Industries Inc.
cdn.