Witam
Każdemu graczowi, czy to staremu wyjadaczowi czy początkującemu zdarzyło się że rakieta zrobiła fikołka lub leciała prosto do góry i praktycznie nie dało się nią sterować. I wtedy pojawia się pytanie, ale dlaczego ?
Jednym z podstawowych parametrów rakiety poza masą, ciągiem itd. jest jej stabilność.
Stabilność określa zdolność rakiety do zachowania stałego kierunku lotu i jej odporność na siły zewnętrzne. W zależności od kształtu i rozłożenia masy rakieta może być :
- stabilna
- stabilna neutralnie
- niestabilna
Można to w prosty sposób wyjaśnić na przykładzie piłeczki :
W pierwszym przypadku piłeczka wytrącona ze stanu równowagi zacznie się kołysać, za każdym razem wychylając się coraz mniej aż w końcu powróci do punktu równowagi.
W drugim przypadku kulka po wytrąceniu z równowagi zacznie pogłębiać swe odchylenie.
W przypadku trzecim kulka nie posiada stanu równowagi, nie będzie ani odchylać się bardziej, ani nie będzie próbowała wracać do punktu początkowego. Można to porównać do stanu nieważkości.
Na przykładzie rakiety :
Okej. Ale od czego zależy to czy rakieta jest stabilna, neutralna czy niestabilna ?
Stabilność zależy tylko od dwóch czynników : środka ciężkości CG , i środka parcia CP.
Środek parcia to punkt w którym przyłożona jest siła wypadkowa wszystkich sił aerodynamicznych działających na rakietę.
Rakieta może obrócić się tylko wokół środka ciężkości.
Rakieta jest stabilna gdy środek parcia znajduje się poniżej środka ciężkości.
Rakieta jest neutralnie stabilna gdy środek parcia znajduje się dokładnie w miejscu środka ciężkości.
Rakieta jest niestabilna gdy środek parcia znajduje się powyżej środka ciężkości.
Jak to się ma do KSP ?
A no mamy szczęście bo gra automatycznie liczy za nas wszystkie siły, i możemy sobie wyświetlić zarówno środek ciężkości jak i środek parcia, oraz kierunek działania sił. Gra zakłada że powietrze "płynie" w VAB pionowo, więc odchylając rakietę możemy zobaczyć jak się zachowa na danych kątach natarcia. Dodatkowo warto sprawdzić czy puste zbiorniki nie spowodują przesunięcia środka ciężkości w dół i wywrotki rakiety.
Jeśli rakietą nie da się sterować i bardzo opornie reaguje na stery, znaczy to że jest ona zbyt stabilna i siła wywierana przez zmianę kierunku ciągu silników, RCS itd. jest zbyt mała by przezwyciężyć opory aerodynamiczne. Aby się tego pozbyć należy tak przebudować rakietę by środek parcia i ciężkości były bliżej siebie.
Dla przykładu użyłem rakiety Kerbal X, jak widzimy jest ona stateczna i bez problemu poleci do góry.
Ale po dodaniu stateczników na dziobie, niestety już tego nie zrobi :
Oczywiście w grze mamy do dyspozycji takie narzędzia jak SAS czy wektorowany ciąg, także nawet lekko niestabilne rakiety będą w stanie lecieć będąc sterowanymi przez komputer, ale zasadę stabilności warto znać i się do niej stosować.
Edit :
Część druga :
Aby zobaczyć link -
ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘŹródło :
Aby zobaczyć link -
ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ