Autor Wątek: Silniki odrzutowe w rakietach wynoszących  (Przeczytany 1703 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Nie, 23 Lis 2014, 03:11:23

Offline Hipekhop

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 55
  • Reputacja: 2
    • Zobacz profil
Od dłuższego czasu się nad tym zastanawiam. Zgodnie z moimi testami niezwykle wydajnym wagowo (i wręcz przeciwnie, jeżeli chodzi o ilość części) jest zastosowanie silników odrzutowych w charakterze pierwszego etapu wynoszenia. W ten sposób możemy dociągnąć do kilkunastu, a nawet dwudziestu kilometrów. Stosujecie czasem silniki odrzutowe w swoich rakietach? Pomijając ewentualną zmienną lenistwa- też uważacie to za optymalne rozwiązanie, czy jednak całkowicie bagatelizujecie odrzutówki i bazujecie wyłącznie na mieszankach i paliwie stałym?

Nie, 23 Lis 2014, 09:46:51
Odpowiedź #1

Offline winged

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 395
  • Reputacja: 39
    • Zobacz profil
    • You Tube
Cytuj
Stosujecie czasem silniki odrzutowe w swoich rakietach?
Tak, w rakietoplanach. ;)

Silniki odrzutowe rzeczywiście są najbardziej optymalnym wagowo sposobem wynoszenia orbitę ale pełnię możliwości pokazują dopiero przy starcie horyzontalnym. Wówczas przy odpowiednio dużej sile nośnej możesz dociągnąć nie do 20 ale do 40km przy okazji robiąc orbitę na (prawie) samych jetach.

Odpowiednio zbudowany samolot o masie startowej ok. 100t jest w stanie udźwignąć na orbitę niecałe 2 pomarańczowe zbiorniki z paliwem. Na starcie jakieś 7700j paliwa po wyjściu na orbitę zostaje powiedzmy 5600.

Gdybyś tyle samo chciał wynieść rakietą to takowa na starcie musiałaby ważyć 450-500t. Na starcie potrzebowałbyś ~35000j paliwa + odpowiednio większa ilość utleniacza.


Co do twojej propozycji to widziałem, że Wonziu kiedyś tak startował. Dochodził, owszem do około 20km ale prędkość przy odrzucaniu pierwszego stopnia była nieznaczna, może 200m/s.

Reklama

Odp: Silniki odrzutowe w rakietach wynoszących
« Odpowiedź #1 dnia: Nie, 23 Lis 2014, 09:46:51 »

Nie, 23 Lis 2014, 11:54:02
Odpowiedź #2

Offline Drangir

  • Major
  • *
  • Wiadomości: 1 631
  • Reputacja: 92
  • Smok rakietowy
    • Zobacz profil
    • DeviantArt
Porownajcie też koszty rakiety tradycyjnej i hybrydowej. Warto pooglądać starsze prace użytkownika Shinzo, miał imponujące i częściożerne konstrukcje. To drugie imo skreśla taki typ, dodatkowo lot jest o wiele dłuższy, tym bardziej że prosta rakieta orbitalna jest bardzo tania. Kratownice i wloty powietrza niby są niedrogie, ale wymagana ich ilość znacząco zawyża koszt. W trybie Iron Man użyłbym zdecydowanie napędu wyłącznie chemicznego.*

* chyba że koszt operacji jest faktycznie wielokrotnie niższy, ale nie mam jak zrobić testów.
« Ostatnia zmiana: Nie, 23 Lis 2014, 12:00:39 wysłana przez Drangir »
Cytat: Steven Universe
- Wasze obliczenia były niepoprawne.
- Nie mogły być niepoprawne, skoro żadnych nie robiliśmy.

Nie, 23 Lis 2014, 12:44:46
Odpowiedź #3

Offline Bill2462

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 284
  • Reputacja: 38
    • Zobacz profil
Wszystko zależy też od masy ładunku który chcesz wynieść , silniki odrzutowe opłacają się do ładunków max 10 - 15 ton. Wtedy statek waży  17 ton i wynosi 10 ton na niską orbitę. Polecam też odkrycie silników na monoprop. Są one praktycznie idealne dla rakiet o małej masie. 

Reklama

Odp: Silniki odrzutowe w rakietach wynoszących
« Odpowiedź #3 dnia: Nie, 23 Lis 2014, 12:44:46 »

Pon, 24 Lis 2014, 21:25:07
Odpowiedź #4

Offline ShookTea

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 370
  • Reputacja: 20
  • WIENIAWA!
    • Zobacz profil
Ekhem...

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Co to za pedał? Co to za biedak? ShookTea skończył się na Projekt Jool!