Mamy odpowiedź Kaspera w kwestii Kerbal Stuff. W spoilerze tekst angielski. Przetłumaczę zaraz, jeśli będzie mi się chciało.
Przepraszamy, ale goście nie mogą zobaczyć zawartości spoilera.
Powiem tyle, że IMHO goście ze Squadu mają sporo racji. Zostaliście... dobra, inaczej: zostaliśMY w pewien sposób poddani pewnemu psychologicznemu trikowi.
[Post scalony: [time]Śro, 17 Lut 2016, 23:06:00[/time]]
Tłumaczenie. Wszelkie babole poprawiać.
Witajcie!
Dostaliśmy mnóstwo (mnóstwo!) maili, wiadomości i tweetów z pytaniami o to, co stało się z KerbalStuff, jaka jest nasza odpowiedź na obecny tam tekst oraz czy moglibyśmy odratować tą stronę. Ponieważ KerbalStuff był chyba najpopularniejszą - poza oficjalnymi - stroną społeczności gry, uważamy, że ważne jest, byśmy przedstawili nasz punkt widzenia na wydarzenia ostatnich kilku dni.
Aby zrozumieć pozycję, jaką KerbalStuff miał w społeczności, musimy cofnąć się do jego korzeni. Hostowaliśmy kiedyś nasze własne repozytorium modów, SpacePort. To był bardzo prosty system bazujący na Wordpressie i zarządzanie tym było, cóż, niezbyt łatwą sprawą. W 2014 pojawiły się dwie opcje: przebudowa SpacePortu od zera i kontynuowanie inwestowania dużych ilości czasu, albo oddanie repozytorium innej instancji. Zdecydowaliśmy na to drugie i utworzyliśmy umowę partnerską z siecią Curse.
W tym czasie społeczność zaczęła proces tworzenia strony zastępczej dla SpacePort, utrzymywanej przez społeczność ("Wyzwanie Majiir"). Gdy ogłosiliśmy nasze partnerstwo z Curse, steam i Sircmpwn stworzyli KerbalStuff. KerbalStuff urósł do (jednego z) największych repozytoriów modów dla KSP. Posiadało głęboką integrację z CKAN, menedżerem modów używanym przez wielu graczy i modderów. Początkowo strona była hostowana przez Majiira, po kilku miesiącach Sircmpwn przeniósł stronę na swoje własne serwery i od tego czasu Majiir nie udzielał się więcej w tym projekcie.
KerbalStuff ciągle rósł, aż osiągnął punkt, gdzie dotychczasowy hosting już dłużej nie wystarczał. To zdecydowanie pokazuje, jak wielka była popularność tej strony w społeczności KSP. W tym tygodniu strona zniknęła, po czym ostatecznie wróciła z wiadomością, że została zamknięta. Zaskoczyło to chyba wszystkich. Biorąc pod uwagę fakt, że KerbalStuff był niezależną stroną, zamknięcie tego serwisu jest personalną decyzją Sircmpwna i nie mamy w tym udziału. Nie otrzymaliśmy żadnej prośby o pomoc i/lub przejęcie kontroli nad stroną ani przed, ani po wyłączeniu, nie wiemy też nic o tym, aby w ogóle ktokolwiek został o to poproszony.
Wiadomość, którą Sircmpwn umieścił na stronie, wskazuje na brak zainteresowania w kontynuacji prac serwisu jako na powód jego zamknięcia. Tamto tłumaczenie, oprócz naszej apatii, budziło i wciąż budzi pewną niezgodę z niektórymi umieszczonymi tam informacjami. Ponieważ tamte argumenty powodowały wiele... nazwijmy to "pasyjnych"* pytań w naszą stronę, na które czujemy się w obowiązku odpowiedzieć.
Po pierwsze, jesteśmy obwiniani o kontynuowanie wspierania Curse jako oficjalnego repozytorium modów, mimo, że KerbalStuff hostował ich więcej. Powód tego leży w historii kreacji tej strony: jej założeniem od samego początku było bycie nieoficjalną, niezależną alternatywą dla oficjalnego repozytorium modów. Curse zapewniał, i wciąż zapewnia, stabilną platformę do umieszczania modów i innych treści z gry i zwyczajnie nie ma powodów do przerywania naszej współpracy z nimi. Z tych dwóch powodów nigdy nie korzystaliśmy z możliwości wykorzystania KerbalStuff jako "oficjalnego" repozytorium modów. Podobne argumenty mogą zostać użyte przy innych inicjatywach społeczności, takich jak KerbalX, CKAN, czy Subreddit KSP.
Nawiązując do KerbalStuff nie będącego oficjalną stroną, byliśmy oskarżani o to, że nigdy nie wspominaliśmy KerbalStuff publicznie. Mimo, że nie linkowaliśmy do KerbalStuff w launcherze gry, samej grze ani na naszych stronach, często rozmawialiśmy o nich ze społecznością, w postach na forum, w mediach społecznościowych. Nigdy aktywnie nie promowaliśmy strony, ale na pewno jej nie ignorowaliśmy. Wielu ludzi pracujących dla Squad wyrażało swój sentyment do KerbalStuff. Nasi deweloperzy, którzy pracowali nad grą, mieli również czasem umieszczone tam swoje własne mody.
Na koniec, chyba najważniejszy argument: zostaliśmy oskarżeni o grożenie stronie działaniami prawnymi. Chcemy wskazać, że nic takiego się nie działo. W 2014 roku, gdy KerbalStuff dopiero się rozwijało, byliśmy w trakcie procesu rejestracji znaku handlowego na słowo "Kerbal". Częścią tego procesu jest to, by właściciel znaku handlowego badał możliwe naruszenia znaku handlowego. Brak powodzenia mógłby poskutkować kompletną utratą praw do znaku handlowego.** Rozmawialiśmy z ludźmi odpowiedzialnymi za KerbalStuff, by ustalić, jaki charakter będzie miała ich strona, a część scenariuszy zawierała możliwą zmianę nazwy KerbalStuff. Ponieważ jednak okazało się, że serwis ten ma mieć charakter niekomercyjnej społeczności, szybko okazało się, że wobec KerbalStuff nie zostaną wytoczone żadne czynności prawne; nigdy nie podejmowaliśmy czynności prawnych wobec KerbalStuff ani jakiejkolwiek innej strony społeczności używającej słowa "Kerbal" w nazwie. Cieszymy się, że Sircmpwn szybko usunął tą część tekstu ze strony Kerbalstuff, ale i tak otrzymaliśmy na ten temat dużo pytań.
To chyba moment na zakończenie tego posta, ale nie moglibyśmy tego zrobić bez podziękowania Sircmpwn za jego pracę, która niewątpliwie przysłużyła się społeczności. Utrzymywanie serwisu takiego, jak KerbalStuff, kosztuje zarówno czas, jak i pieniądze, i niewielu ludzi byłoby gotowych zrobić czegoś takiego. Dziękujemy.
Obecnie społeczność KSP pracuje nad alternatywną stroną (nazwa robocza: SpaceDock) bazującą na frameworku KerbalStuff udostępnionym na licencji Open Source. Mamy nadzieję, że ta nowa strona wypełni pustkę dla wielu ludzi. W czasie, gdy to piszemy, wygląda na to, że Sircmpwn nie pozwoli nowej grupie na użycie nazwy KerbalStuff, domeny kerbalstuff.com ani bazy danych użytkowników i modów. Oznacza to, że ta strona będzie musiała zaczynać od zera, ale jeśli będzie im potrzebna pomoc, jesteśmy gotowi poszukać dróg, poprzez które będziemy w stanie ich wesprzeć. W międzyczasie modderzy mogą dzielić się swoimi modami przez dowolnie wybrany przez nich sposób; oczywiście rekomendujemy do tego Curse, przynajmniej jako prowizoryczny środek zastępczy.
Ponownie dziękujemy Sircmpwnowi i Majiirowi za prowadzenie tej świetnej strony, jeszcze większe podziękowania dla niesamowitej społeczności modderów, i najlepsze życzenia dla drużyny, która podjęła się próby odbudowy KerbalStuff.
PRZYPISY MOJE:
* "pasyjnymi" - nie w znaczeniu "ktoś się czymś pasjonuje", tylko w znaczeniu
Aby zobaczyć link -
ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ.
** porównując: to tak, jakbyście postanowili zarejestrować kolor niebieski jako znak handlowy waszej firmy. Nie jesteście w stanie wyśledzić wszystkich nielegalnych użyć tego znaku handlowego, więc urząd odpowiedzialny za rejestrację znaków handlowych może wam tej rejestracji nie udzielić, a wręcz na pewno wam jej nie udzieli.