Kerbal Space Program Forum | Polska Społeczność Gry

Tutoriale => Gotowe poradniki => Wideo => Wątek zaczęty przez: Moskit w Śro, 12 Gru 2012, 14:25:21

Tytuł: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Moskit w Śro, 12 Gru 2012, 14:25:21
Sporo ludzi ma problemy z wyniesieniem swoich konstrukcji w kosmos, ponieważ źle zarządzają spalaniem paliwa w zbiornikach. Początkujący kerbonauci stosują najprostszą i najbardziej nieefektywną metodę, czyli spalają cały zapas paliwa na raz, co jest olbrzymim błędem.
Poniższy wideo-poradnik mam nadzieję, że rozwieje Wasze wątpliwości co do tego jak zaplanować spalanie paliwa i odrzucanie zbędnego balastu. Jeżeli macie jakieś wątpliwości, bądź inne ciekawe koncepcje, to podzielcie się nimi. Z chęcią poznam Wasze zdanie. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=X5NVmoOJ9ik

PS. Da radę jakoś 'embedować' filmiki z YT na tym forum? ;)
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: 12341234123123 w Śro, 12 Gru 2012, 15:32:48
Hmm, mówiąc szczerze, to samemu nigdy jakoś się nie przejmowałem spalaniem paliwa, teraz widzę, że to duży błąd. Dzięki za pomoc! Przyklejam.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Moskit w Śro, 12 Gru 2012, 15:58:58
Zastosowanie bardziej efektywnego spalania gwarantuje nam większą ilość paliwa dostępnego na manewry kosmiczne, tj. większą oszczędność. :)
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: CupOfMayo w Śro, 12 Gru 2012, 16:10:58
:D Na pewno się przyda, ja zazwyczaj robiłem wszystko na pałę albo najpierw silniki zewnętrzne a potem główny no ale teraz na pewno będę więcej z tym kombinował :)
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Moskit w Śro, 12 Gru 2012, 23:59:42
Łuhu! Działa embedowanie filmików z JuTuba. W końcu wygląda to normalnie. :)
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: borygo2 w Czw, 13 Gru 2012, 12:09:25
Ja też kiedyś spalałem zewnętrzne silniki potem wewnętrzny, całkiem niedawno dzięki jednemu z filmów Moskit`a dowiedziałem się, że istnieje w grze przewód paliwowy :D. Wtedy postanowiłem poznać każdą cześć do czego tak naprawdę służy i nie grać na pałę :D
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Reeposter w Czw, 13 Gru 2012, 14:36:49
Lol nie ogarniam tego asparagusa - na jakiej zasadzie to działa. Albo inaczej - jak działają przewody paliwowe , bo nie rozumiem jak to możliwe, że 7 silnik nie ma straty w paliwie, pomimo tego, że został podłączony.
Zaraz przeprowadzę eksperymenty i zobaczę, czy da radę tym zastąpić silniki z paliwem stałym.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: borygo2 w Czw, 13 Gru 2012, 16:47:30
Nadciągam z pomocą :D

Przewody paliwowe używa się do przepompowania paliwa z jednego zbiornika do drugiego (można je wykorzystywać tylko do paliwa ciekłego).

A jak to działa:
Na przewodzie paliwowym masz strzałki informujące, w którą stronę płynie paliwo (na obrazku czerwone kółko)
W  momencie lotu silnik nr 1 i 2 spala swoje paliwo, gdy mamy oba zbiorniki spięte przewodem (znów zięcie :D) zbiornik nr 1 uzupełnia paliwo w zbiorniku nr 2.
Dzięki czemu oba silniki korzystają ze zbiornika nr 1, a po odrzuceniu tego zbiornika nasz nr 2 jest dalej pełny.
(http://img26.imageshack.us/img26/6677/dziaanieprzewodupalowow.png) (http://img26.imageshack.us/i/dziaanieprzewodupalowow.png/)

Niestety jestem kiepski w tłumaczeniu ale mam nadzieje, że w miarę zrozumiale napisałem.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Reeposter w Czw, 13 Gru 2012, 19:47:20
Moskit, jakby tu powiedzieć... leciutko zmodyfikowałem Twój ostatni statek z tego filmu... i pobiłem go (i wszystkie 5 wcześniejszych) na głowę (lekko mówiąc)
Wystarczyło dodać do pierwszej fazy 6 pracujących razem silników na paliwo stałe, a statek dolatuje do orbity... Joola!
Oto moja modyfikacja oraz wyniki jakie uzyskałem:
(http://screenshu.com/static/uploads/temporary/zm/8a/fl/ngz8z0.jpg)
(http://screenshu.com/static/uploads/temporary/vl/s6/f7/g9ntrq.jpg)
(http://screenshu.com/static/uploads/temporary/1f/d9/au/m9a275.jpg)

No i kilka statystyk na koniec:
Max prędkość: 11 921 m/s
Max wysokość: 62 144 117 208 m

Zobacz jak tak mała rzecz może zmienić cały lot - dzięki niej możemy "odpalić" właściwe silniki tylko kilometr wyżej, a lecimy troszeeeczkę dalej. Zastanawiam się, czy takim czymś lekko zmodyfikowanym nie dałoby się polecieć na Dunę.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: 12341234123123 w Czw, 13 Gru 2012, 19:50:49
No, Reeposter, niby prosta rzecz, a mało kto na to wpada :) Chyba pora odświeżyć swoje kerbalowe umiejętności.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: antwito w Czw, 13 Gru 2012, 19:54:04
O kurrr...cze... Na Dune na pewno poleci! ;)

Moskit, fajny filmik. Od dzisiaj tylko tak robię rakiety! ;p
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Reeposter w Czw, 13 Gru 2012, 19:55:25
No właśnie - wszyscy budują masywne potwory, aby wynieść lądowniki, satelity itp. gdzieś daleko w układzie słonecznym, a tu się okazuje, że takie małe coś może dolecieć praktycznie do jego granicy (myślę, że da się jeszcze zrobić kilka zmian, które spowodowałyby możliwość ucieczki z układu słonecznego przez rakietę).
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: 12341234123123 w Czw, 13 Gru 2012, 21:11:05
Racja, jest to temat godny dokładniejszych badań. Właśnie się za nie zabieram!
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: mostzarzad w Śro, 19 Gru 2012, 20:55:54
Jest jeszcze czwarta możliwość. Zamiast odczepiać całe fazy można odczepiać same zbiorniki.
Działa szczególnie dobrze po opuszczeniu atmosfery gdy ciąg nie musi być mega wielki.
Działa tym lepiej im w mniejszych grupach odpadają zbiorniki.
(http://zapodaj.net/images/ca8b9f0c70a4b.png)
(http://zapodaj.net/images/fef2d7f255644.png)

PS. To gówienko które zmontowałem na prędce dla pokazu rozciągnęło orbitę prawie do dresu (Ap=34,5mln km).
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: karolus10 w Sob, 22 Gru 2012, 15:15:17
Problem w tym, że nie zyskasz w ten sposób zbyt wiele - puste zbiorniki z paliwem są na tyle lekkie, że nie opłaca się ich odrzucać.

EDIT_1: Po za tym nie warto przyspieszać po za prędkość graniczną (maksymalna prędkość spadku swobodnego na danej wysokości) gdyż marnujemy tylko paliwo nieproporcjonalnie do zyskanej prędkości  ;).

Średnie prędkości graniczne w KSP
Kod: Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
   m     m/s
------------------
 0      100
 1000   110
 2000   122
 3000   134
 4000   148
 5000   164
 6000   181
 7000   199
 8000   220
 9000   243
 10000  268
 11000  295
 12000  326
 13000  360
 14000  397
 15000  438
 16000  483
 17000  533
 18000  588
 19000  649
 20000  716
 21000  790
 22000  872
 23000  962
 24000  1061
 25000  1171
 26000  1292
 27000  1426
 28000  1573
 29000  1736
 30000  1915

Więc ten "usprawniony asparagus" (okropna kalka językowa, BTW) osiąga lepszy wynik, ponieważ przyspieszamy wolniej.
W skrócie, na pierwszych 10 kilometrach lepiej zdjąć nogę z gazu i nie wznosić się za szybko (za wolno też nie) :).
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Moskit w Sob, 22 Gru 2012, 15:24:35
Niekoniecznie. Pamiętaj, że te zbiorniki to nie tylko ważą, ale stawiają opór powietrzu, więc jeżeli się ich pozbywamy to tym samym jesteśmy lżejsi i mamy mniejszy opór powietrza. :)
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Reeposter w Sob, 22 Gru 2012, 15:27:36
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Problem w tym, że nie zyskasz w ten sposób zbyt wiele - puste zbiorniki z paliwem są na tyle lekkie, że nie opłaca się ich odrzucać.
Jak to się nie opłaca? Liczy się każdy zaoszczędzony kilogram, a na zrzucaniu zbiorników nic nie tracimy (trzeba tylko dobrze skonfigurować akcje grupowe).
No i jeszcze porównanie wagi małego zbiornika z paliwem i bez:
Z paliwem 2.25 t
Bez paliwa 0.25 t
W skali Kerbali zrzucając ładunek o takiej masie możemy zyskać dość sporo.
Edit: No i Moskit jeszcze faktycznie przypomniał o aerodynamice xd
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: karolus10 w Sob, 22 Gru 2012, 16:56:28
Chodzi o to, że się nie opłaca używać pojedynczych zbiorników jako drop-tanki, bo masz większe straty spowodowane oporem powietrza niż zysk z ich odrzucania - w takim przypadku lepiej ustawić je w jednym rdzeniu nad silnikiem.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Reeposter w Sob, 22 Gru 2012, 19:25:34
aa w takim znaczeniu - wyjaśnienie jest proste. Ustawiając wszystko w jednym rdzeniu masz działający tylko 1 silnik co oznacza dużo, dużo mniejszą moc i to, że praktycznie całe paliwo zużyjesz w atmosferze.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: karolus10 w Sob, 22 Gru 2012, 19:54:21
To była odpowiedź na konstrukcje użytkownika mostzarzad, gdzie dodał same drop-tanki , bez silników

(http://zapodaj.net/images/ca8b9f0c70a4b.png)

W takim przypadku sens jest znikomy :P.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Reeposter w Sob, 22 Gru 2012, 21:17:06
ah faktycznie nie zauważyłem, że nie ma silników xd Sorry mój błąd :D
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: mostzarzad w Wto, 25 Gru 2012, 13:23:49
Jak się dorwę do kompa do grania to wrzucę wam rakietę z około 300 części, wykonaną w tej technologii, która dowozi 3 kerbali na dune i z powrotem.

I wiecie dlaczego zdecydowałem się na nią? Rakieta była za wysoka i wybuchała od bujania się. Wprowadzenie drop tanków zmniejszyło jej długość.


Obczajcie to. (http://kspwiki.nexisonline.net/wiki/Atmosphere)
Gra liczy opór powietrza niezgodnie z zasadami fizyki.
Z tego co wywnioskowałem do obliczeń gra przyjmuje przekrój poprzeczny równy 1m2 i mnoży dodatkowo przez masę.
To jest bez sensu.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: timo12345612 w Sob, 29 Gru 2012, 22:00:54
nie działa z dopalaczami? ???
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: mostzarzad w Sob, 29 Gru 2012, 22:04:49
Nie. Dopalacze działają na paliwo stałe, które nie może być przepompowane.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: antwito w Sob, 29 Gru 2012, 23:49:06
Zauważyłem, że asparagus utrudnia lot w większych rakietach. Kiedy zostają po bokach dwa silniki, rakieta zaczyna się kręcić głupia. Nawet SAS nie pomaga O_O Nie jestem pewny w 100%, że to przez asparagusa, ale za to w 95% tak ;) Kto zauważył też coś takiego?
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Ravnarr w Nie, 30 Gru 2012, 00:52:37
To raczej problem niesymetrycznej budowy rakiety, a nie samego systemu odrzucania zbiorników.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: CupOfMayo w Nie, 30 Gru 2012, 12:20:08
Tak się dzieje ale jak zlepi się taśmą zbiorniki naprzeciwko siebie wtedy wszysko dziala ;p
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Kamilos w Śro, 30 Sty 2013, 00:50:58
Wielkie dzięki Moskit za ten filmik.  8)
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Ar3k w Śro, 30 Sty 2013, 20:26:06
Ogólnie, warto się trochę pomęczyć, bo korzyści są spore.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Shinzo w Śro, 27 Lut 2013, 14:56:18
Moskit mam pytanie, bo jednej rzeczy nie czaję. Jakim cudem ostatnia metoda jest najefektywniejsza, skoro decopulery nie przenoszą paliwa? Jeśli mamy normalnego asparagusa to w efekcie kończymy z taką samą ilością paliwa w rdzeniu, obojętnie czy silnik był włączony od początku czy nie. Czy chodzi po prostu o całościowe ujęcie paliwa i to, że 7 silników zeżre go więcej i szybciej niż 6? To jedyne wytłumaczenie jakie mi przychodzi na myśl, bo jak wynika z filmu sposób definitywnie działa. Staram się tylko dociec dlaczego? o_O
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Mr.Świstak w Czw, 28 Lut 2013, 12:17:59
@Shinzo też właśnie się nad tym zastanawiam... trochę nie trzyma się to calości boz logicznego punktu widzenia usprawniony asparagus od zwykłego różni się tym że ma jeden silnik mniej tylko. boost o którym było mówione i tak jest w zwykłym asparagusie i tak, ilość paliwa też się zgadza. porobię testy i sprawdzę to;)

i w ogóle to Witam! tyle co się zarejestrowałem;)
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Schulze13 w Czw, 28 Lut 2013, 16:52:56
Prawdopodobnie zwykły asparagus bezie miał identyczne osiągi jak "usprawniony" jeżeli tylko nie będziemy lecieli na maksymalnej mocy. Wystarczy, że będziemy się trzymać tabelki prędkości granicznych w atmosferze. Tak mi się tylko wydaje. Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Reeposter w Pon, 04 Mar 2013, 15:33:22
No właśnie jak to wygląda z kontrolą mocy?
Ja od dłuższego czasu używam takiego ciągu, który wystarczy na to, aby mieć lekki wzrost prędkości. Czy jest to paliwooszczędny sposób (tzn. czy dzięki temu będę miał więcej paliwa na dalsze wysokości, czy wyjdzie na to samo)?
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: rake w Pon, 11 Mar 2013, 09:58:51
Wystarczy zajrzeć na wiki KSP - masz tam przedstawione prędkości krytyczne na różnych wysokościach dla każdej planety obecnego układu. Przy zachowaniu tych prędkości spalana jest optymalna ilość paliwa.

Dla Kerbina mamy

Wysokość (m)    Prędkość (m/s)
0                    97.3
1000            110
3000            130
5000            160
8000            215
10000            260
15000            425
32000            2250
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Kadaf w Pon, 11 Mar 2013, 12:41:36
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Zauważyłem, że asparagus utrudnia lot w większych rakietach. Kiedy zostają po bokach dwa silniki, rakieta zaczyna się kręcić głupia. Nawet SAS nie pomaga O_O Nie jestem pewny w 100%, że to przez asparagusa, ale za to w 95% tak ;) Kto zauważył też coś takiego?

Wydaje mi się, że zjawisko obracania się rakiety występuje na wskutek krzywo zamontowanych taśm. Z logicznego punktu widzenia jeżeli mamy sześć zbiorników w systemie asparagus połączonych ze sobą koncentrycznie ale z taśmami zamocowanymi krzywo (w sensie np. lewe mocowanie jest wyżej niż prawe) to wówczas powietrze przy dużych prędkościach będzie się ześlizgiwać po taśmie od górnego do dolnego jej położenia. A to przy przykładowym zamocowaniu krzywo taśm doprowadzi do efektu rotacji - w tym przypadku w stronę kierunku wskazówek zegara. Wrażenie, że dotyczy to dużych rakiet jest spowodowane moim zdaniem tym, że wówczas taśmy stosujemy sporo, a zamocować każdą taśmę idealnie poziomo, bądź w układzie kratownicy poprzecznej kiedy jedna taśma pod kątem 45 stopni jest znoszona przez drugą taśmę też pod tym kątem zamontowaną lecz w przeciwną stronę jest po prostu trudno. Nie wiem czy wyrażam się jasno, nie wiem czy model aerodynamiczny jest tak zaawansowany, ale z punktu widzenia logiki - ma to sens.
 Spróbuj zbudować rakietę jeszcze raz i bardzo starannie. Moje rakiety nośne obracają się bardzo rzadko.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Ravnarr w Pon, 11 Mar 2013, 13:11:14
Miało by to sens, gdyby w KSP aerodynamika działała realistycznie. Ale nie działa i mocowanie taśm nie ma żadnego wpływu na lot. Przynajmniej ja takiego nie zaobserwowałem.
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: antwito w Pią, 15 Mar 2013, 21:47:16
Tak jak powiedział Ravnarr, aerodynamika w KSP na pewno nie działa aż tak realistycznie. Sądzę, że wtedy gra ledwo działałaby na naprawdę mocnych sprzętach. Popróbuję jeszcze i może coś wymyślę ;)
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: Zerdzio w Sob, 16 Mar 2013, 11:33:56
Według mnie to nic nie wnosi, to oczywiste, ale początkującym się przyda
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: antwito w Sob, 16 Mar 2013, 17:05:07
Na 99,99999% już chyba wiem co robiłem źle. Otóż te zbiorniki po bokach stawiałem z symetrią po dwa. Ułatwiało mi to przyczepianie węży z paliwem. Jednak jeśli zbiorniki będę wstawiał z symetrią po sześć, a węże z paliwem po kolei po jednym to wszystko będzie dobrze ;)

Dzięki wszystkim za porady :)
Pozdrawiam!
Tytuł: Odp: Schematy spalania paliwa
Wiadomość wysłana przez: mostzarzad w Pią, 01 Lis 2013, 22:19:28
Rakieta wiruje jeśli boczny decoupler nie znajduje się dokładnie w płaszczyźnie przechodzącej przez osie zbiornika centralnego i bocznego. Krzywo podłączony moduł boczny odchyla się w bok na skutek własnego ciągu.