Autor Wątek: Załogowy przelot nad Wenus (RSS) - wideo  (Przeczytany 3101 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Nie, 25 Paź 2015, 17:59:50

Offline winged

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 394
  • Reputacja: 39
    • Zobacz profil
    • You Tube
Wzorem Maciusia rozpoczynam międzyplanetarne załogowe podboje od przelotu nad Wenus. W przeciwieństwie do niego będę korzystał z moda Realism Overhaul, który wprowadza kilka istotnych zmian w porównaniu do podbijania układu na stockowych częściach:
 
Ułatwienia to:
-lepszy i realistyczniejszy performance silników, zbiorników
-możliwość korzystania z Procedural Parts co znacznie ułatwia budowanie dużych rakiet
-realne jednostki (litry, kilowaty itp.) może nie jest to żadne ułatwienie ale wolę to od stockowego systemu gdzie musisz domyślać się w czym coś jest podane

Utrudnienia to:
-system Life Support który na modzie RO ma blisko 10x większe zużycie zasobów podtrzymywania zużycia niż w jego normalnej wersji - innymi słowy realizacja każdej misji będzie wymagała znacznie większych rakiet niz w przypadku Maciusia.
-kriogeniczność paliw czyli ich wyparowywanie
-wiele innych pomniejszych (np. brak magicznie mocnych kół reakcyjnych) 



Przed obejrzeniem video zajrzyjcie w poniższe linki. Jest tam wiele interesujących informacji na temat samej misji.

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ










W roku 1967 w ramach Programu Apollo Applications (wchodzącego w życie po zakończeniu programu Apollo) zaproponowano załogowy przelot koło Wenus, przy użyciu rakiety Saturn V i Apollo CSM. Misja w zależności od trajektorii miała potrwać około 370 - 400 dni a jej start planowano na lata 1972-75.

Celem Apollo Applications było dalsze wykorzystanie hardware'u opracowanego na potrzeby programu Apollo poprzez:
-budowę załogowej bazy na Księżycu
-załogowe przeloty wokół Wenus i Marsa
-budowę stacji Skylab

Cięcia budżetowe uchwalone w 1968 sprawiły że jedynie ostatni punkt tego programu został zrealizowany.
 



Załoga miałaby zamieszkać w S-IVB, ostatnim członie transferowym rakiety Saturn V, który po wykonaniu transferu zostałby opróżniony z resztek paliwa. Rozwiązanie to było możliwe, gdyż S-IVB korzystał z nietoksycznych paliw: ciekłego tlenu i wodoru. To spora przewaga względem rosyjskiej N1 której ostatnie człony używały toksycznej kerozyny, poza tym z racji znacznie bardziej gęstego paliwa były one też znacznie mniejsze i raczej nie nadawały się do zamieszkania przez 400 dni.

Lądownik księżycowy zostałby zastąpiony przez Venus Mission Module będące łącznikiem między S-IVB i Apollo CSM. VMM miało zapewniać też zapewniać energię elektryczną poprzez  wbudowane panele słoneczne. Apollo CSM jak wiemy paneli nie posiadał, nie były one potrzebne, gdyż do tygodniowych misji księżycowych wystarczały mu bardziej niezawodne ogniwa paliwowe. Ogniwa te korzystały jednak z ciekłego wodoru, który jako paliwo kriogeniczne nie nadaje się do długotrwałego przechowywania, siłą rzeczy Apollo w kilkuset-dniowych misjach nie mogło korzystać ze swojego podstawowego źródła zasilania. Jest to oczywiście świetnie symulowane w Realism Overhaul gdzie ciekły wodór używany w ogniwach ma termin przydatności na poziomie może 50 dni a jako paliwo do silnika rakietowego raptem kilka dni.



Warto zauważyć, że nie planowano żadnego hamowania przed powtórnym wejściem w ziemską atmosferę. Kapsuła Apollo miała za to otrzymać nową wzmocnioną osłoną termiczną, która to umożliwiłaby wejście w atmosferę  z prędkościami rzędu 13500m/s. To blisko 3000m/s niż podczas powrotu z orbity księżycowej.


Tutaj dochodzimy do zasadniczych różnic pomiędzy moją rekonstrukcją a faktycznymi planami. Kapsuła Apollo w RO nie jest dostosowana do reentry z prędkością większą jak 10500m/s, nie chciałem jej jakoś arbitralnie ulepszać poprzez pliki cfg, zrobiłem więc misję po swojemu:

- postanowiłem zabrać blisko 18 ton paliwa hipergolicznego więcej - umożliwiło mi to wyhamowanie modułu Apollo CSM (już po odłączeniu od reszty statku) o ponad 2600m/s i wejście w atmosferę z prędkością charakterystyczną dla powrotu z Księżyca. Oczywiście, żeby móc zabrać dodatkowe 18 ton musiałem z czegoś zrezygnować, tak więc:

- Wykorzystałem lepszą wersję silników J2- J2s nieco lepszy impuls właściwy umożliwił mi wysłanie w stronę Wenus około 5ton więcej w porównaniu do standardowego Saturna.

- siedziałem blisko 7h nad systemem Life support tak aby zminimalizować jego masę. Zabrałem np. tlen w formie ciekłej a nie gazowej minimalizując masę zbiorników o ok. 3-4 tony. Tlen w ciekłej formie jest znacznie bardziej gęsty co za tym określoną jego ilość można zgromadzić w znacznie mniejszym i lżejszym zbiorniku. Rozwiązanie to ma jednak jedną zasadniczą wadę: ciekły tlen jest kriogeniczny, będzie stopniowo wyparowywał. Na pewno nie tak szybko jak ciekły wodór ale jednak. Co więcej tempo jego wyparowywania jest zależne od odległości od Słońca wiec w okolicach Wenus będzie ono znacznie szybsze. O ile szybsze? Nie wiadomo, należałoby wysłać próbną misję bezzałogową i sprawdzić.
W końcu tempo wygotowywanie się zależy także od samego ułożenia statku: zbiornik w cieniu będzie znacznie mniej narażony od tego który jest wystawiony na działanie promieni słonecznych. Odkryłem to już trakcie misji obracając statek tak aby oba zbiorniki pozostały w cieniu przy jednocześnie wciąż korzystnym ułożeniu paneli słonecznych. Panele, które zamontowałem  mają moc 5400W to 2x więcej niż potrzebuje.

- za pomocą FlybyFinder znalazłem prawdopodobnie najlepsze możliwe okienko do startu: przynajmniej w kategoriach delta V. Start 18.06.1975 roku wymagałby jedynie 3556m/s przyspieszenia - to około 400m/s mniej niż w 31.10.1973, dacie do której najbardziej przychylała się NASA (głównie ze względu na przypadające na ten okres minimum aktywności słonecznej). Oprócz mniejszego delta V trajektoria ta była też jedną z najkrótszych, zaledwie 371 dni - co pozwoliło zaoszczędzić  kolejne 1000kg na systemie life support. Łącznie trajektoria ta umożliwiła zabranie mi o około 8ton zapasów więcej. Jak nie trudno zgadnąć całość przeznaczyłem na paliwo hipergoliczne do Apollo CSM.






Rakieta pochodzi z moda DEQU i jest to jeden z najlepszych jakościowo parts packów w całym KSP. Mam też własną replikę Saturna z Procedural Parts, jest bardzo dobra, tak dobra jak prezentowany przeze mnie wcześniej Saturn IB czy Falcon Heavy ale ustępuje oczywiście modelowi od DEQU. Powiecie więc, ze przy rakiecie się nie napracowałem. Otóż napracowałem się i to jak! Po pierwsze jak wcześniej wspomniałem spędziłem 7h nad opracowaniem systemu life support tak aby zminimalizować jego masę. Po drugie nie podobał mi się wygląd gazów wylotowych z silników J2 (zdjęcie poniżej) postanowiłem więc, że podmienię je na model J2 od FASA. I tu zaczął się cyrk bo mod DEQU nie był aktualizowany od 0.90 i żeby podmienić silniki musiałem specjalnie zainstalować 0.90 wraz ze wszystkimi modami... i dopiero tam mogłem to zrobić. Później dopiero zauważyłem, że autor wydał wersje na 1.0.4 w ...w zupełnie nowym wątku.









Pora na relację zdjęciową:
Prawdziwe okienko startowe wypadło na godz. 23:43 czasu lokalnego i nie wiele było wtedy widać. Zdjęcia ze startu pochodzą więc tak naprawdę z mojego innego startu. Tak samo będzie na wideo.

Blueprint:










Załoga. Od lewej Rolan Kerman, Hilda Kerman, Frobert Kerman



Zobaczcie jak mały jest ten blondynek w porównaniu do Crawlera:






Start. W tle widać pozostałe launchpady wchodzące w skład Cape Canaveral. Z każdego można wystartować!






Na dużych wysokościach ciśnienie powietrza jest mniejsze co powoduje, że ognisty język staje się znacznie większy niż sama rakieta. Tutaj ma on kilkaset metrów długości i jest widoczny z odległości kilkuset km. To zasługa Real Plume.













Transfer na Wenus







Transpozycja Apollo CSM






Wnętrza zbiornika S-IVB











Wenus, 120 dzień podróży










Trajektoria ułożona jest tak aby przelot następował po jasnej stronie planety. Jest to bardzo proste do ogarnięcia: w trakcie planowanie manewru sprawdzamy czy nasze Periapsis jest po jasnej czy ciemnej stronie planety. Jeśli czas dolotu do planety wynosi około połowę czasu jej obrotu wokół Słońca do faktyczne Pe wypadnie po przeciwnej stronie (czyli jasnej jeśli podczas planowania wypadało na ciemnej). Jeśli czas dolotu wyniesienie mniej więcej tyle ile czas obrotu planety wokół Słońca to Pe wypadnie po tej samej stronie co podczas planowania.









Czas zaczerpnąć świeżego powierza. Oh wait...








Ziemia i Księżyc z odległości 80mln km.








Na dokładnie 80 dni przed wejściem atmosferę Obliczyłem że VPA czyli po po prostu perygeum wypadnie dokładnie nad Arabią Saudyjską. Zwróćcie uwagę, że zdjęcie poniżej stara się sugerować iż wypadnie ono raczej nad Indonezją - tak byłoby  gdyby pełen obrót Ziemi wokół własnej osi faktycznie trwał 24h. Ale trwa on o 3m i 56 sek krócej co na przestrzeni 80 dni daje już różnicę mierzoną w tysiącach km. służby ratownicze będą czekać na Oceanie Indyjskim.










Powrót i lądowanie:







Więcej zdjęć tutaj: Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ




Użyte mody:

-RSS
-Realism Overhaul
-FAR
-Deadly Reentry (wprowadza śmierć w wyniku przeciążeń a więc wciąż wymagany)
-TAC LIfe Support
-TAC Fuel Balancer
-DEQU
-FASA
-Procedural Parts
-RVE
-Scaterrer
-Kerbal konstructs
-Real KSC
-Real Heat
-Real Chutes
-Real Plume
-Texture Replacer

i wiele innych nie widocznych (nie mających wpływu) na filmie/zdjęciach.


Wideo:
-Camera Tools
-Kerb Cam
-Better Time Warp









 


 



       
« Ostatnia zmiana: Nie, 01 Lis 2015, 21:57:15 wysłana przez winged »

Nie, 25 Paź 2015, 18:32:43
Odpowiedź #1

Offline Bill2462

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 284
  • Reputacja: 38
    • Zobacz profil
Cóż .... Genialna misja.

Reklama

Odp: Załogowy przelot nad Wenus (RSS) - wideo
« Odpowiedź #1 dnia: Nie, 25 Paź 2015, 18:32:43 »

Nie, 25 Paź 2015, 20:36:31
Odpowiedź #2

Offline Kadaf

  • Kapitan
  • ***
  • Wiadomości: 1 340
  • Reputacja: 145
    • Zobacz profil
No panie, zadziwiłeś mnie! Bardzo ciekawa misja i doskonale wykonana! Ale po kolei. Cieszę się, że wykonałeś calutką misję proponowaną przez planistów NASA. Tak, faktycznie był dokładnie taki plan. Chylę czoła, że aż tyle szczegółów udało ci się wyszukać! No rewelacja. Zastosowanie pustego członu rakiety jako miejsce do życia to świetny pomysł, bo faktycznie moduł załogowy Apollo nie nadawałby się do dłuższych podróży ze względu na swoją ciasnotę. Ale wiesz, ja rozumiem, dlaczego tę misję wywalono z grafiku, pewnie jako pierwszą. Wszystkie misje apollo borykały się z mniejszymi bądź większymi kłopotami inżynieryjnymi. A to wysiadało to, a to owo. Dokładnie w każdej coś nawalało. Kontrola naziemna ratowała dupę kosmonautom za każdym razem, czego nie mogli by już zrobić tak skutecznie na dystansie Ziemia- Wenus. Więc abstrahując od cięć budżetowych, misja zupełnie nierealna. Mnie boli, że wypadła budowa bazy na Księżycu. Został jakiś badziewny Skylab.

Ale robotę wykonałeś pierwszorzędną!

Wiesz czego mi nagle niespodziewanie zabrakło w kwestii modów? Moda na KOSMONAUTÓW. Po prostu, Gdyby istniał taki mod, to twoje zdjęcia mogły by być prezentowane jako symulacja misji na jak najbardziej poważnych forach. A tymczasem Kerbale mimo że urocze, to całościowy efekt nieco psują.

Nie, 25 Paź 2015, 23:12:05
Odpowiedź #3

Offline Maciuś

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 148
  • Reputacja: 51
    • Zobacz profil

Pięknie, zarówno misja jak i RSS, który wygląda o niebo lepiej niż w poprzednich wersjach. Czekam na film! :)

Ale zastanawia mnie ta osłona termiczna. Dawniej osłony były osobnymi częściami, które były proceduralne, więc można dodać im więcej materiału ablacyjnego. Serio nie dało się jej nijak wzmocnić?

//edit
I super, że znalazłeś gdzieś raport NASA o przelocie nad Wenus (ten trzeci link). Na ich serwerach tego dokumentu nie mogłem znaleźć.
« Ostatnia zmiana: Nie, 25 Paź 2015, 23:14:41 wysłana przez Maciuś »

Reklama

Odp: Załogowy przelot nad Wenus (RSS) - wideo
« Odpowiedź #3 dnia: Nie, 25 Paź 2015, 23:12:05 »

Pon, 26 Paź 2015, 06:50:58
Odpowiedź #4

Offline Sobol

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 371
  • Reputacja: 51
    • Zobacz profil
Winged zapewne użył gotowej osłony do CM, proceduralna psułaby wizualnie układ CM-CSM.

Pon, 26 Paź 2015, 11:10:51
Odpowiedź #5

Offline winged

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 394
  • Reputacja: 39
    • Zobacz profil
    • You Tube
Teraz osłona jest na stałe wbudowana w CSM, nie wiem dlaczego. Jedynym sposobem jej wzmocnienia było grzebanie w plikach cfg.

Reklama

Odp: Załogowy przelot nad Wenus (RSS) - wideo
« Odpowiedź #5 dnia: Pon, 26 Paź 2015, 11:10:51 »

Wto, 27 Paź 2015, 13:35:22
Odpowiedź #6

Offline jaro738

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 117
  • Reputacja: 13
    • Zobacz profil
świetna robota.

Jeden szczegół. W tej misji transpozycja CSM miała nastąpić przed Trans Venus Injection. W razie konieczności wykonania abortu tuż po TVI statek musiał być już ustawiony odpowiednio, bo inaczej silnik CSM nie dałby rady zawrócić statku.

Śro, 28 Paź 2015, 02:06:55
Odpowiedź #7

Offline winged

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 394
  • Reputacja: 39
    • Zobacz profil
    • You Tube
Wiem o tym, ale na niskiej orbicie chmury trochę mi lagują i wolałem to przełożyć na później. Poza tym jak już pisałem w pierwszym poście, w mojej wersji Apollo CSM jest niemal całkowicie zalany paliwem więc abort w takiej sytuacji można byłoby dokonać znacznie później.

Reklama

Odp: Załogowy przelot nad Wenus (RSS) - wideo
« Odpowiedź #7 dnia: Śro, 28 Paź 2015, 02:06:55 »

Czw, 29 Paź 2015, 21:40:39
Odpowiedź #8

Offline Maciuś

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 148
  • Reputacja: 51
    • Zobacz profil
A mogłeś jeszcze zamienić SPS na dwa silniki lądownika księżycowego tak jak planowała NASA. Zaoszczędziłbyś kolejną tonę (a przynajmniej oni tak wyliczyli) :)

Sob, 31 Paź 2015, 17:56:39
Odpowiedź #9

Offline winged

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 394
  • Reputacja: 39
    • Zobacz profil
    • You Tube

Reklama

Odp: Załogowy przelot nad Wenus (RSS) - wideo
« Odpowiedź #9 dnia: Sob, 31 Paź 2015, 17:56:39 »

Sob, 31 Paź 2015, 19:05:42
Odpowiedź #10

Offline Bill2462

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 284
  • Reputacja: 38
    • Zobacz profil
Film też super.
Polecam też pozostałe : wenera 9 , ranger 8 i new horizons.
I czekam na więcej.  :)

Sob, 31 Paź 2015, 19:14:59
Odpowiedź #11

Offline winged

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 394
  • Reputacja: 39
    • Zobacz profil
    • You Tube
Jak możecie to plusujcie mnie na reddicie :)
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Reklama

Odp: Załogowy przelot nad Wenus (RSS) - wideo
« Odpowiedź #11 dnia: Sob, 31 Paź 2015, 19:14:59 »

Sob, 31 Paź 2015, 19:47:43
Odpowiedź #12

Offline Wielki Piotr

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 237
  • Reputacja: 3
    • Zobacz profil
Gratulacje za b. dobre wykonanie misji.
Swego czasu chciałem zrobić tą samą misję i wstawić na forum. Gdy dowiedziałem się o lepszej optymalizacji wraz z nową wersją 1.1 to przełożyłem misję do czasu wyjścia nowej wersji. Przełożyłem misję bo miałem problem z klatkowaniem gry.
Wyprzedziłeś mnie, ale nie ma co rozpaczać, bo z pewnością wykonałeś i opisałeś ją lepiej niż wykonałbym ja. Twoja misja wygląda niemal perfekcyjnie.
Naprawdę miło się czyta, można dowiedzieć się ciekawych informacji, a obrazki są piękne.
A ja jestem z tych co oszczędnie głoszą komplementy.
Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: Sob, 31 Paź 2015, 19:49:57 wysłana przez Wielki Piotr »