Część 2
W związku z ogólnie pojętym brakiem czasu, ze sporym opóźnieniem od zamierzonego terminu, zapraszam na kolejną odsłonę Programu
„Pierwsza FAZA”. W części tej opiszę jak powstawała Rafineria
RM-1 Selena wraz z wyposażeniem.
Chociaż pierwotnym założeniem programu była rozbudowa bazy MUNarnej o możliwość pozyskiwania surowców mineralnych z lokalnych złóż, zarząd
SD Industries Inc. zdecydował, że lepszym rozwiązaniem będzie budowa całkowicie nowej placówki. Oficjalnie wpływ na to miało położenie rud, których w miejscu dotychczasowej bazy było nazbyt mało. *
Prometeusz bada powierzchnię MUN celem wyznaczenia najbardziej optymalnego miejsca pracy
RM-1 SelenaGwoli wstępu istniejąca baza jest maleńką placówką badawczą posiadająca na wyposażeniu trzy pojazdy
IDALA 1 o bliskim zasięgu. Jej celem jest badanie Wschodniego Krateru i jego okolic. Skonstruowana została za pomocą ww. pojazdów.
*Z nieoficjalnych doniesień wynika jednak, że egocentryczno – imperialistyczne zapędy prezesa SD Industries Inc. nie pozwoliły na kontynuowanie archaicznego projektu [ żenująco skromnego przyp. red. ]W związku ze sprawnie działającym oficjalnym serwisem internetowym
Pierwsza_Faza_Blog.ker zarząd zrezygnował ze zwoływania regularnych konferencji prasowych, a zaoszczędzone w ten sposób środki przeznaczył na dodatkowe porcje wyposażenia i sprzętu dla Karbonautów.
[ nieoficjalnie chodzi o MUNarne kije do golfa dla przyszłych turystów przyp. red. ],
Konstrukcja
RM-1 Selena, w rzucie poziomym została oparta na kształcie litery T z centralnie umieszczonym reaktorem fuzyjnym
RF-1-H3. Reaktor ten jest modyfikacją, testowanego na stacji kosmicznej
SK – Othalla, reaktora RF-1, umożliwiającą bezpośrednie wytwarzanie energii z izotopów pierwiastków znajdujących się w gruncie MUNarnym. Dodatkowo, w formie modułowej, do reaktora dołączony jest moduł elektryczny, mieszkalny oraz zbiornik paliwa.
Dane techniczne
Rafinerii RM-1 Selena przedstawiają się następująco:
- Załoga : Trzech Kerbali stałej załogi. Dodatkowo możliwość przyjęcia turystów i naukowców po dołączeniu dodatkowego modułu turystycznego
- Ilość części: 205
- Masa: 56,6 t
- Pojemność akumulatorów: 2910
Rodzaj zasilania:
- Generatory fotowoltaiczne
- Reaktor Fuzyjny RF-1 - H3
- Ogniwa paliwowe – 6x
Zład paliwowy:
- Monopropellant: ≈ 1860
- Paliwo ciekłe: ≈ 1440
- Utleniacz: ≈ 1760
- Izotopy ( ruda ): ≈ 1200
Dodatkowo:
- Rdzeń rafineryjny wyposażony w dwa wiertła fi 200
Pierwszym i jednocześnie największym elementem jaki znalazł się na orbicie montażowej zostało serce rafinerii czyli
Reaktor fuzyjny RF-1-H3 wyniesiony za pomocą, specjalnie zaprojektowanej na ten cel, rakiecie
Jeroni 6. Kapitanem został
Jony Kerman, a pierwszym oficerem
Chadgun Kerman.
Następnie dołączono moduł paliwowy
oraz elektryczno - mieszkalny. Moduł elektryczny został dodatkowo wyposażony w ogniwa paliwowe celem zabezpieczenia zapotrzebowania rafinerii w sytuacji awaryjno – remontowej.
Po podłączeniu wszystkich elementów odrzucono zbędne elementy rakiet nośnych oraz przystąpiono do pozycjonowania złączonych modułów względem siebie.
Na orbicie montażowej do wykonania pozostały już tylko dwie czynności. Tankowanie oraz jeden z dwóch testów nagrzewania rdzenia reaktora rafinerii w warunkach mikrograwitacji.
Tankowanie oraz test w warunkach okołokerbinowych
Tak przygotowany statek, którego załoga pieszczotliwie nazwała
„Belfegor”, był gotów do lotu.
Finalne sprawdzenie wszystkich systemów i połączeń zostało zwieńczone odliczaniem kapitana:
Jony Kerman: 3,2,1… Zapłon. KSC – silnik główny zaskoczył! Belfegor…ee Sralina… ee Selena rozpoczyna lot w kierunku MUN. Chadgun ta nazwa jest cienka jak kiełbasa w zgięciu wiesz ?? Kto to wymyślił ?KSC: Jony masz wciąż włączony mikrofon..JK: Bez odbioru….Wejście na docelową orbitę wokół naturalnego satelity Kerbinu wymagało niewielkiej korekty pierwotnie wybranej trajektorii. Po wykonaniu jednego równikowego obiegu
Rafineria RM-1 Selena z gracją wykonała zaplanowany manewr i przeszła w fazę wytracania prędkości.
Po odrzuceniu silnika głównego wraz ze zbiornikiem paliwowym rozpoczął się krytyczny etap misji. W zachowaniu załogi dało się wyczuć wzrastające zdenerwowanie.
ChK: Kapitanie dlaczego przyśpieszamy pomimo włączenia silników hamujących?JK: Przecież używamy silnika głównego.ChK: A to ciekawe bo widzę w oknie jak rozbija się on o powierzchnię MUNa.JK: ....... ODPALIĆ silniki hamujące! Wysunąć podwozie !Słysząc konwersację załogi kontrolerzy lotów w KSC otarli się o palpitację serca i zzielenieli ze strachu
[ no powiedzmy, że ich odcień zielonego wszedł w jaśniejszą tonację niż zazwyczaj przyp. red.]. Zza komputerów dało się tylko usłyszeć:
„Jebiedah wróć…”JK: Grunt za 3,2,1… Wyłączyć silniki! KSC RM-1 Selena wylądowała.JK: Zwalniamy zaczepy lądownika za 3,2,1… JK: Grunt za 3,2,1… Wyłączyć silniki!JK: KSC DAKARA 2 wylądował!Brawa w KSC niosły się daleko… Udane lądowanie
DAKARY 2 usunęło całe powietrze z pomieszczeń kontroli lotów, a w jego miejsce wpompowało lotne związki euforii. Cały zespół był zachwycony jak „prosiaki w maju”. W tym czasie załoga przetransportowała się do modułu mieszkalnego i zaczęła przygotowania do drugiego testu nagrzewania rdzenia reaktora rafinerii oraz docelowego uruchomienia. Rozłożono panele fotowoltaiczne, sprawdzono ogniwa paliwowe i rozłożono drabiny serwisowe.
Testu nagrzewania rdzenia reaktora oraz głównego rozruchu całej rafinerii miał dokonać nie kto inny jak
Jebiedah Kerman, który dwa dni wcześniej przybył na inspekcję do odległej o kilkadziesiąt km bazy badawczej.
Prometeusz wykrył
Jebiedah Kerman’a w pojeździe
IDALA 1.
Jebiedah tak bardzo chciał zapisać w swoim CV otwarcie pierwszej pozakerbińskiej rafinerii, że zapomniał iż
IDALA 1 jest pojazdem bliskiego zasięgu, kiepsko znoszącym przyśpieszanie do v≈30m/s.
„…ufff dobrze, że SD Industries Inc. nie ucięło budżetu na Jet Packi” pomyślał Jebiedah lewitując nad rozpadającymi się szczątkami
IDALI 1.
Dolatując na „oparach” do rafinerii, przywitany przez pozostałych karbonautów, zabrał się do wykonywania ww. testu rdzenia.
Po kilkugodzinnym obciążaniu urządzeń, oficjalnie stwierdzono, że Rafineria
RM-1 Selena może zacząć wydobycie.
W związku z powiększającym się zainteresowaniem turystycznym postanowiono wyposażyć placówkę wydobywczą w dodatkowe oświetlenie terenu przyległego. Wygrał koncept samobieżnych i autonomicznych pojazdów oświetleniowych
SO – 1 wyposażonych w reflektory o temperaturze barwowej 2700K oraz awaryjno - naprowadzające oświetlenie punktowe koloru czerwonego. Wstępnie na powierzchnię MUN przesłano trzy takie pojazdy.
Po ustawieniu pojazdów
SO-1 na docelowych pozycjach dokonano ostatniego testu – systemu awaryjnego oświetlenia placówki.
RM-1 Selena była gotowa do pracy, a po dołączeniu modułu turystycznego także na przyjęcie turystów.
Celem podniesienia zainteresowania projektem zarząd
SD Industries Inc. zwołał konferencję prasową aby przedstawić opinii publicznej raport i odpowiedzieć na pytania internautów przesłane na e-mail za pośrednictwem serwisu
Pierwsza_Faza_Blog.ker.
Rzecznik Prasowy: Witam Państwa serdecznie. Zacznijmy bez zbędnych opóźnień konferencję, na której podsumujemy budowę Rafinerii RM-1 Selena. I słucham Państwa.Media: Witam. Internauta „patafianek” chciałby dowiedzieć się skąd wzięto paliwo na potrzeby testów nagrzewania rdzenia reaktora rafinerii.RzP: Paliwem była ruda przywieziona z MUN przez bezzałogowe sondy oparte na zasadzie „Sample return”. Były to wewnętrzne, przygotowawczo - rozpoznawcze misje SD Industries Inc., o których nie informowaliśmy Państwa.M: Co było najtrudniejsze podczas realizacji czwartego punktu projektu „Pierwsza FAZA”?RzP: Najtrudniejszym elementem misji było zaprojektowanie nowej rakiety nośnej zdolnej do wyniesienia Reaktora fuzyjnego RF-1-H3 oraz dostosowywaniem istniejących już rakiet do specyfiki ładunku. Prace zostały zwieńczone powstaniem nowej rakiety Jeroni 6 oraz modyfikacji dotychczasowej rakiety Jeroni 5. M: Nasi czytelnicy sugerują, że dokowanie modułu elektryczno – mieszkalnego było…. Hmm, tutaj jeden z cytatów „.jak można było dokować czymś tak dużym wyposażonym w tak małym SAS? Ale mieli farta!!”RzP: Dokowanie modułu elektryczno – mieszkalnego było jedną z najbardziej skomplikowanych operacji całego zamierzenia. Nawet niefrasobliwe lądowanie rafinerii nie mogło się z tym równać. Nie mniej wszystko było pod kontrolą od początku do końca [ nie było przyp. red. ], a moc systemów SAS była wynikową kształtu oraz wydźwięku architektonicznego całości.M: Jakie są plany na najbliższe miesiące ?RzP: Zgodnie z harmonogramem, placówka zostanie wyposażona w turystyczny moduł mieszkalny oraz pojazd o średnio-dalekim zasięgu IDALA 2. Po tych czynnościach będziemy mogli przyjąć pierwszych gości, którzy będą dostarczani na miejsce za pomocą zmodyfikowanych pojazdów DAKARA 2.M: A czy wiadomo coś nt. bazy na Minmusie ?RzP: Punkt 5 programu „Pierwsza FAZA” jest w trakcie rozważań koncepcyjnych. Wszelkie aktualności będą zamieszczane na oficjalnym blogu Pierwsza_Faza_Blog.ker. Dziękuję Państwu to wszystko na dziś.Dziękuję za uwagę i zapraszam do komentowania
SeloD – prezes zarządu SD Industries Inc.
cdn.
*Ponieważ temat zaczyna wymykać się z ram działu „Stacje Kosmiczne” proszę moderatora o opinię i ew. przeniesienie tematu we właściwe miejsce na forum.