Autor Wątek: Falcon 9 Orbcomm 2. Lądowanie pierwszego stopnia w RSS.  (Przeczytany 1968 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Nie, 20 Gru 2015, 21:32:41

Offline winged

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 393
  • Reputacja: 39
    • Zobacz profil
    • You Tube
Mała zapowiedź tego co czeka nas dzisiaj w nocy.



Lądowanie z MJebem ale przy ograniczeniach takich jak ograniczona kontrola ciągu (60-100%), brak możliwości kolejnego uruchomienia, potężne TWR wszelkie manualne próby spaliły na panewce. Wyobraźcie sobie, że lądujecie na Tylo, wasz lądownik jest całkowitym zaprzeczeniem tego jak należy budować lądowniki: ponad 40 m wysokości i 3,66m szerokości, mało tego odpalić go możecie raz, a obniżyć ciąg tylko do 60%. Mimo wszystko udało mi się znaleźć optymalny moment do rozpoczęcia lądowania: 2350m. 100m niżej i rakieta uderzy w ziemię ze zbyt wielką prędkością. 100m wyżej i MJ zatrzyma ją wysoko nad ziemią po czym rakieta spadnie. MJ zaczynał lądowanie o wiele za wcześnie myśląc, że będzie mógł sobie obniżyć ciąg do 5-10% pod koniec - na filmie wyraźnie widać, że to ja decyduje kiedy uruchomić silnik.


Po pierwszej nieudanej próbie zorientowałem się też, że rakieta ma problem z rozkładem masy podczas lądowania. Rozwiązanie było proste: podzielić pierwszy stopień na 2 części: pierwszą dolną w której jest tylko paliwo do lądowania i górną w której jest cała reszta. W ten sposób w momencie lądowania całe dostępne paliwo znajdowało się tak nisko jak to tylko możliwe.

Rakieta korzysta z najnowszej wersji silników Merlin (Full Thrust). Napędzany kerozyną i ciekłym tlenem Merlin ma najwyższe TWR własne spośród wszystkich silników rakietowych na paliwo ciekłe jakie kiedykolwiek istniały.  Rakieta wynosi ok. 14 ton w wersji z powrotem pierwszego stopnia na ląd i ok. 18 ton w wersji bez odzysku.

Falcon 9 zbudowany jest z Procedural Parts i Proc. Fairings, naklejki własne, silniki z StarShine Merlin engines, Kadafa uspokajam: są 3 stockowe części - choć poza tym samym modelem 3D to one ze stockowym częściami nie mają zbyt wiele wspólnego. Poza tym standardowo: RSS, RO, FAR, Real Fuels, RVE, Scaterrer itp. itd.










« Ostatnia zmiana: Nie, 20 Gru 2015, 21:36:01 wysłana przez winged »

Nie, 20 Gru 2015, 22:00:31
Odpowiedź #1

Offline Wielki Piotr

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 237
  • Reputacja: 3
    • Zobacz profil
Niesamowite, brawo!
Tylko lądowanie nerwowe. Ja nigdy nie używałem mechjeba do lądowania, ale wiem że gładkie lądowanie jest trudne.
W każdym razie bardzo dobrze się prezentuje.
« Ostatnia zmiana: Nie, 20 Gru 2015, 22:10:01 wysłana przez Wielki Piotr »

Reklama

Odp: Falcon 9 Orbcomm 2. Lądowanie pierwszego stopnia w RSS.
« Odpowiedź #1 dnia: Nie, 20 Gru 2015, 22:00:31 »

Pon, 21 Gru 2015, 11:34:14
Odpowiedź #2

Offline Wiarus

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 101
  • Reputacja: 6
    • Zobacz profil
Gratulacje winged, udało ci się perfekcyjnie :)
Pomogłem? Spodobał ci się mój post? Wciśnij pomógł, taka mała rzecz a cieszy.

Wto, 22 Gru 2015, 17:45:52
Odpowiedź #3

Offline Condzi

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 130
  • Reputacja: 9
    • Zobacz profil
No niby wszystko fajnie, okej, ale z tego co wiem F9 używa trzech silników do lądowania. No, ale szacun się należy :)

Reklama

Odp: Falcon 9 Orbcomm 2. Lądowanie pierwszego stopnia w RSS.
« Odpowiedź #3 dnia: Wto, 22 Gru 2015, 17:45:52 »

Wto, 22 Gru 2015, 17:49:30
Odpowiedź #4

Offline Sobol

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 353
  • Reputacja: 50
    • Zobacz profil
3 czy 9 walić to. Winged pełen szacun z racji choćby tego o czym kiedyś rozmawialiśmy czyli ograniczonej liczby zapłonów silnika no i przejścia przez atmo. Można powiedzieć że stałeś się prorokiem bo im też się udało, myślę że to duży krok na przód i jawne zagrożenie dla projektów nasa :D

Wto, 22 Gru 2015, 21:19:17
Odpowiedź #5

Offline winged

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 393
  • Reputacja: 39
    • Zobacz profil
    • You Tube
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
No niby wszystko fajnie, okej, ale z tego co wiem F9 używa trzech silników do lądowania. No, ale szacun się należy :)
No też się dziwiłem czemu używam jednego tylko bo przecież z większą ilością silników mógłbym cały powrót wykonać sprawniej. Ale gdzieś mi utkwiło, że używają tylko jednego.
« Ostatnia zmiana: Wto, 22 Gru 2015, 21:22:19 wysłana przez winged »

Reklama

Odp: Odp: Falcon 9 Orbcomm 2. Lądowanie pierwszego stopnia w RSS.
« Odpowiedź #5 dnia: Wto, 22 Gru 2015, 21:19:17 »

Wto, 29 Gru 2015, 17:09:44
Odpowiedź #6

Offline Maciuś

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 148
  • Reputacja: 51
    • Zobacz profil
Przez to nie zrobiłem lotu na Marsa w RSS/RO. Musiałbym wykonać tego typu lądowanie, co uznałem za niemożliwe. Ale proszę, da się :)

Śro, 30 Gru 2015, 03:18:19
Odpowiedź #7

Offline winged

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 393
  • Reputacja: 39
    • Zobacz profil
    • You Tube
Są przynajmniej 2 silniki z głębszą kontrolą ciągu: ten od lądowników księżycowych i RL10 w wersji na metan.

Reklama

Odp: Falcon 9 Orbcomm 2. Lądowanie pierwszego stopnia w RSS.
« Odpowiedź #7 dnia: Śro, 30 Gru 2015, 03:18:19 »