Kerbal Space Program Forum | Polska Społeczność Gry

Tutoriale => Poproś o pomoc => Wątek zaczęty przez: Frankie13 w Śro, 04 Lis 2015, 22:22:32

Tytuł: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Frankie13 w Śro, 04 Lis 2015, 22:22:32
Witajcie! Jestem nowym graczem w KSP, przegrałem dopiero 200 h i jestem w miarę początkujący. Głównym moim problemem jest dobranie masy rakiety, a właściwie ilości paliwa. Z reguły robię projekt i rakieta jest spoko, ale ma za mało paliwa i nie doleci do celu, więc dodaję kilka zbiorników i tutaj zaczyna się problem, bo dodane paliwo zwiększa masę całego statku i muszę dodać kolejne dopalacze. Moja pierwsza rakieta na Muna była monstrualna, normalny gracz doleciałby na tym do Duny, a ja nawet nie wróciłem, bo większość paliwa spaliłem w atmosferze Kerbinu. Udało mi się klika razy wylądować na Minimusie i Munie, ale na projektach podejrzanych z YT. Chciałbym efektywnie wykorzystywać paliwo przy wychodzeniu z atmosfery i orbitowaniu, żeby zostało go więcej na później. Co możecie poradzić?

Drugi mój problem tyczy się pierwszego. Widziałem projekty samolotów typu SSTO, jedne z nich były dość proste, a udawało się bez tankowania dolecieć na Muna i z powrotem na dwóch zbiornikach x200 32. Próbowałem zrobić kilka SSTO i co najwyżej osiągnąłem orbitę, a na resztę brakło paliwa. Znów bardziej ambitne projekty były latającymi cegłami z zbyt niską prędkością lub "wypornością" skrzydeł. Chciałbym stworzyć własny SSTO na Muna, co radzicie?

Zastanawiam się czy to nie czity https://www.youtube.com/watch?v=oXpwubflIJQ
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: angorek w Śro, 04 Lis 2015, 22:30:39
Ściągnij albo mechjeba albo Kerbal engineer i tam będziesz miał podany stosunek ciągu do masy (TWR) oraz tzw. deltaV. DeltaV określa o ile rakieta może przyśpieszyć w kosmosie z daną ilością paliwa, czyli np. statek na orbicie lecący z prędkością 2000m/s, po wypaleniu silnika 300dV, będzie leciał z prędkością 2300m/s ;)
Trzeba pamiętać o tym że atmosfera stawia opór, więc jeśli mamy 300dV na kerbinie, to przyśpieszymy mniej, bo będziemy  musieli pokonać opór powietrza.
Tutaj masz rozrysowane orbity i średnia ilość potrzebnego deltaV by ją osiągnąć, na początek możesz brać z 1.5 raza tego co tam pisze, tak dla pewności ;) http://wiki.kerbalspaceprogram.com/images/7/73/KerbinDeltaVMap.png (http://wiki.kerbalspaceprogram.com/images/7/73/KerbinDeltaVMap.png)

Dodatkowo zwracaj uwagę na typy silników, mają podane dwa ciągi, ASL i na orbicie. ASL to ciąg na poziomie morza.
Dodatkowym parametrem jest ISP, im wyższe tym silnik jest bardziej ekonomiczny.
Dla operacji na orbicie trzeba dobrać silniki z wysokim ISP orbitalnym, a dla rakiet nośnych takie które mają wysoki ciąg ASL.
Do lotów w kosmosie świetne są silniki atomowe.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Bill2462 w Śro, 04 Lis 2015, 22:47:15
Po wprowadzeniu nowej areodynamiki , budowanie wahadłowców SSTO jest bardzo trudne , silniki odrzutowe mają teraz ograniczenie maksymalnej prędkości powietrza więc nie rozpędzisz się na nich do kosmicznych prędkości w atmosferze.
Natomiast rapiery są ciężkie i spalają dużo paliwa. Raczej nie dolecisz wahadłowcem SSTO na muna przy nowej areodynamice.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Maciuś w Śro, 04 Lis 2015, 22:48:57
Może zacznijmy od tego, żebyś nam pokazał jak wyglądają te Twoje nieudane rakiety (np ta na Muna)?
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: winged w Czw, 05 Lis 2015, 18:49:25
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Witajcie! Jestem nowym graczem w KSP, przegrałem dopiero 200 h i jestem w miarę początkujący.
Za to uwielbiam tą grę! 200h i jestem początkujący! Ja też byłem początkujący jak miałem 200h na liczniku. W której innej grze byliście poczatkującymi po 200h? Ostatnio ktoś na reddicie rzucił coś takiego: po 400h grania, budowania samolotów i statków przyszedł czas zaatakować kosmos. jakieś rady? Tekst był nieco dla jaj ale mimo wszystko to ukazuje niesamowitość tej gry.

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Zastanawiam się czy to nie czity
To nie czity. Kiedyś było nieco latwiej budować takie samoloty, sam zbudowałem jeden na Eeloo i z powrotem:
http://forum.kerbale.pl/samoloty/bravado-ssto-wyprawa-na-eeloo/

Teraz też można budować takie cuda ale na nieco innych regułach niż przedtem:
https://www.youtube.com/watch?v=MrzDkw3qjtQ&feature=gp-n-y&google_comment_id=z132dtcgclj4tnvgv04cdfbyxqnkyvibw4o
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Frankie13 w Nie, 08 Lis 2015, 13:52:32
Najbardziej wstydliwe projekty pokasowałem, wiele z nich było zbyt ambitnych. Próbowałem zrobić lądownik i łazik w jednym, niestety za mocno gibało to rakietą, kiedy umieszczałem je u góry. Na Minimusa doleciałem na takim projekcie: https://www.youtube.com/watch?v=NOZUsOmA98M

tyle, że zastosowałem 8 dopalaczy S1 SRB zamiast 4 mniejszych. Proszę o wyrozumiałość, poniżej załączam projekt na Muna, robiłem go ponad miesiąc temu i teraz nie popełniłbym takich błędów z silnikami, co nie zmienia sprawy, że ciągle spalam za dużo paliwa.

(http://images77.fotosik.pl/53/fc6204732250d4b7med.jpg)
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Maciuś w Nie, 08 Lis 2015, 18:36:17
Problem musi być jakiś głębszy, bo ta rakieta jest właściwie ok. Pomijając fakt, że silnik atomowy do lotu na Mun to gruba przesada :P Z tego co widzę, to powinieneś być w stanie wejść na orbitę tuż po odpaleniu tego atomowego stopnia, albo nawet przed (nie wiem jak to teraz jest z nową aerodynamiką).

//Najlepiej by było, jakbyś zainstalował moda typu MechJeb lub Kerbal Enginner, doleciał rakietą na orbitę i podał nam ile dV zużyłeś. Wtedy Ci dokładnie powiemy czy wszystko jest ok czy nie. Może tylko Ci się wydaje, że za dużo paliwa spalasz?
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Drangir w Nie, 08 Lis 2015, 21:34:21
Może to przez tą LV-N właśnie? Ona jest bardzo ciężka i wymaga mnóstwo paliwa, dodatkowo połyka tylko paliwo ciekłe, więc zbiorniki na LFO są stratą masy.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Kadaf w Nie, 08 Lis 2015, 21:55:50
Nie wydaje mi się, żeby ta rakieta była porządna. Na oko patrząc, ma za mało paliwa do wchodzenia na orbitę, albo to co nad atomowym jest 10 razy za ciężkie. Poza tym sądzę, że ta rakieta nieco się wygina, dałeś trzy druty stabilizujące na fazie silnika atomowego. Ja bym dał conajmniej 6, albo i 12. Ciąg wydaje się być okej, ale spalasz paliwo w moment. Co do tego co nad atomowym, to lecisz tym na Joola że wziąłeś tyle paliwa? To wszystko popchnął by na Muna i z powrotem ten nieduży niski silnik chemiczny (nie pamiętam nazwy) na połowie, albo i 1/3 paliwa które wieziesz. Podobnie atomowy.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Frankie13 w Sob, 14 Lis 2015, 21:56:16
Dziękuję wszystkim za porady. Zauważyłem, że problem może tkwić w sposobie dopalania. Otóż rozpędzam rakietę na pełnej przepustnicy, dochodząc do drugiej warstwy atmosfery przekraczam 300 m/s. Zauważyłem, że przy silnikach na paliwo stałe, nie ma sensu zmniejszać ciągu, bo nie oszczędza to paliwa. Później robię szpiczastą parabolę i wyłączam silniki do punktu AP, później dopalam długo, bo wytraciłem dużo prędkości. Zauważyłem, że najlepiej zrobić orbitę Kerbinu przy 1600 m/s. 90 % paliwa zużywam do startu i zrobienia orbity.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Element4ry w Sob, 14 Lis 2015, 22:31:57
Problemem być może ścieżka po jakiej rakieta idzie na górę. Zbyt stroma, przez co masz za niską prędkość. Zacznij pochylać rakietę najwcześniej jak się da. Sam latam w sumie bez MechJeb'a ani Kerbal Enginner'a ale Tobie polecam ich zainstalowanie, jak już ktoś wcześniej wspomiał. Sam latam według poniższej "tabeli" prędkości (nie wiem tylko czy jest aktualna dla starej czy nowej aerodynamiki - w każdym razie działa):

2km - 120m/s
5km - 160m/s
7km - 200m/s
10km - 250m/s
12km - 330m/s
15km - 420m/s

Powyżej 15km grzać ile fabryka dała. U siebie z reguły w okolicy 15 kilometra rakiety już lecą pod kątem około 45 stopni. Powyżej trzydziestego kilometra niemal poziomo.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: angorek w Nie, 15 Lis 2015, 12:08:26
A ja robię tak że startuję na TWR około 1.2, sterując ciągiem by na wysokości +/- 20km osiągnęło ono w granicach 1.9-2.0, wtedy zwykle pierwszy człon odpada, i kontynuuję lot na TWR około 0.7-0.9.
Przechył zaczynam po osiągnięciu 100m/s, a czasem więcej, zależy jak wielka i stateczna jest rakieta. Pochylam się delikatnie cały czas, i przy odrobinie wprawy dolatując do apoapsy, perypasa będzie już na odpowiedniej wysokości ;)
Taki sposób jest dla mnie najbardziej ekonomiczny i w zasadzie dość prosty. Do monitorowanie TWR (stosunek ciągu do masy) używam MechJeba.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Kadaf w Nie, 15 Lis 2015, 12:11:06
Jeszcze nie było takiego, który zaczynając swoją przygodę w kerbalach z mechjebem na pokładzie, do czegokolwiek ciekawego doszedł. Odradzam.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Wielki Piotr w Nie, 15 Lis 2015, 12:17:42
Mechjeb nauczył mnie rendezvous na orbicie, dokowania oraz przechwytywania asteroid (co działa jak zwykłe rendezvous)
To tego wyświetla przydatne informacje.
Teraz jednak nastawiłem się na Kerbal Engineer, wyświetla tylko informacje.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Kadaf w Nie, 15 Lis 2015, 12:36:40
Nie chcę być złośliwy, ale w tej chwili potwierdza się to, co napisałem powyżej...  ;)
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Wielki Piotr w Nie, 15 Lis 2015, 12:51:54
Oczywiście, co mnie obchodzą opinie osób które mnie nie znają, a mają zbyt wiele do powiedzenia.
Podtrzymuje moje zdanie iż mechjeb najszybciej pokaże jak w przybliżeniu mają wyglądać operacje.
Potem własna inicjatywa...
Takie mody jak MechJeb lub inne instaluje się z osobistych preferencji.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Wiarus w Nie, 15 Lis 2015, 13:49:25
Nie chcę tutaj psuć co niektórym argumentacji, że MechJeb jest zły ale sam z niego niedawno korzystałem do nauki dokowania. I zaskoczę was - parę razy włączyłem "rendezvous planner" [nie korzystam z autopilotów] i w ten sposób nauczyłem się jak rozplanować rendezvous [wyższa obita i później kombinacja z manewrami]. Dokowanie jest łatwe [jeśli już się jest te 200-300 m od obiektu] i wymaga tylko znajomości RCSów.

Teraz już nie korzystam z MechJeba, byłoby to zbyteczne ułatwienie ale bez niego byłbym skazany na tutoriale o dokowaniu, z których nie mogłem się niczego nauczyć.

EDIT: Fakt faktem, było to dosyć niedawno, więc kilka miesięcy po moim zetknięciu się z Kerbalami. Więc nie byłem już taki nowy i znałem sposoby manipulacji orbitami.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Drangir w Nie, 15 Lis 2015, 22:48:59
Mnie MechJeb pokazał jak wygląda procedura lądowania na obiektach bez atmosfery, wcześniej nie bardzo to ogarniałem :P
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Frankie13 w Nie, 29 Lis 2015, 13:41:10
Bezskutecznie od jakiegoś czasu próbuję zainstalować mechjeba, mam steam na innej partycji, więc muszę chyba źle przerzucać pliki, bo ciągle mam komunikat w menu o nieprawidłowym działaniu moda.

Ponadto jeśli nie miałem problemu z lądowaniem na księżycach, tak na Dunie to jakaś masakra w moim wykonaniu. Zaznaczam cel i manewr, ale ascending node mam powyżej 0 i nie zbliżam się nawet do Duny. Zauważyłem, że ten manewr ten ma więcej z przechwycenia lub dokowania. Na Muna ustawiałem się pod około kątem 110 stopni, na Dunie ma być około 60, ale nie wiem czemu nie zbliżam się nawet do planety i jej pola grawitacyjnego. Co robię źle?
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: JackRyanPL w Nie, 29 Lis 2015, 14:05:58
Wszystko co musisz wiedzieć nt. lotów międzyplanetarnych. Wybierasz cel, i miejsce startu. Proste http://ksp.olex.biz/
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Kadaf w Nie, 29 Lis 2015, 15:57:51
Masz tu mój poradnik jak latać na inne planety: http://forum.kerbale.pl/gotowe-poradniki/efekt-obertha-latajmy-ekonomicznie/

Zajrzałeś w ogóle w dział poradników? Mechjeb nie jest do niczego potrzebny jeśli się nie lata na RSS
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: JackRyanPL w Nie, 29 Lis 2015, 19:04:59
Nie ma obrazków. 2/10

Przepraszamy, ale goście nie mogą zobaczyć zawartości spoilera.
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: Kadaf w Nie, 29 Lis 2015, 21:15:59
O szlag, faktycznie nie ma obrazków. Wie ktoś, co może być tego przyczyną?
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: JackRyanPL w Nie, 29 Lis 2015, 21:21:41
Zdjęcia wrzucone na imgura z czasem z niego znikają. Nie wiem czy wciąż tak jest, bo moje zdjęcia sprzed ponad 2 lat mam dostępne. Nie tylko twoje obrazki zniknęły Kadaf, w innych poradnikach widziałem to samo. Problem pewnie zniknął po jakimś czasie. Jak wspominałem. Od 2013 nie ma problemów
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: KubaAseph w Nie, 29 Lis 2015, 21:26:29
W poradniku o efekcie Obertha obrazki są hostowane na Imageshack, Imgur nie usuwa
Tytuł: Odp: Masa rakiety a problem z doborem ciągu
Wiadomość wysłana przez: JackRyanPL w Nie, 29 Lis 2015, 21:37:28
Jeśli są bardzo stare usuwa. Niektóre zniknęły z reddita