Autor Wątek: Wydajność w retroburn  (Przeczytany 3586 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Nie, 16 Cze 2013, 17:48:44

Offline Wawrzyn

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 216
  • Reputacja: 12
  • Per aspera ad astra
    • Zobacz profil
Moje pytanie dotyczy spalania retroburn podczas zamykania orbity. Chodzi o to, czy najlepszym rozwiązaniem jest "pedał w podłogę", czy też warto zmniejszyć trochę ciąg. Np. zmniejszając o 20% ciąg zmniejszamy zużycie paliwa o jakieś dziesiętne części a prędkość zdaje się spadać w tym samym tempie, czyli wychodzi na to, że będziemy mieli oszczędności. Myślał ktoś nad tym problemem? Jest on mało istotny jak lecimy na Mun, czy Dunę i mamy spore silniki, ale już np. hamowanie z 5000m/s przy Moho na atomówkach wymaga uwzględnienia takich szczegółów.
Przez trudy do gwiazd

Nie, 16 Cze 2013, 22:07:50
Odpowiedź #1

Offline Element4ry

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 276
  • Reputacja: 38
    • Zobacz profil
Wydaje mi się, że trzeba by było znaleźć złoty środek pomiędzy zużyciem paliwa a siłą ciągu silnika i przepustnicę ustawić w pozycji gdzie stosunek ten jest najkorzystniejszy. Podczas szybkiego testu z silnikiem "skipper" zauważyłem, że nie ma to znaczenia bo stosunek zużycia paliwa do otrzymywanego ciągu jest stały. Z resztą silników pewnie jest tak samo. Pozostaje Ci tylko odpalić silniki we właściwym momencie, aby zminimalizować zużycie paliwa.

Reklama

Odp: Wydajność w retroburn
« Odpowiedź #1 dnia: Nie, 16 Cze 2013, 22:07:50 »

Nie, 16 Cze 2013, 22:14:15
Odpowiedź #2

Offline Wawrzyn

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 216
  • Reputacja: 12
  • Per aspera ad astra
    • Zobacz profil
Nie wiem jak z resztą, ale z atomówkami zużycie paliwa spada ze zmniejszaniem ciągu. Jednostkowe spalanie jest podane w paskach stanu paliwa w prawym, górnym rogu. Przeprowadziłem wstępne testy zamykając orbitę wokół moho, przy ok 20% redukcji ciągu zaoszczędziłem ponad 100 jednostek paliwa, ale zaczynałem spalanie w trochę innym miejscu, więc możliwe, że to przez to. Jak będę miał więcej czasu, to przeprowadzę testy w tych samych warunkach i ewentualnie dam znać o wynikach.
Przez trudy do gwiazd

Nie, 16 Cze 2013, 22:56:16
Odpowiedź #3

Offline Element4ry

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 276
  • Reputacja: 38
    • Zobacz profil
Normalne że będzie spadać bo zmniejszamy ciąg. Paski po prawej to zużycie paliwa zsumowane ze wszystkich aktywnych silników.
Kliknij prawym guzikiem na silnik podczas lotu i tam jest:
Fuel flow - czyli ile silnik spala paliwa.
Thrust - czyli ciąg jaki generuje.
Jeśli stosunek jednej wartości do drugiej jest różny gdy zmniejszymy lub zwiększymy ciąg to znaczy, że trzeba ustalić punkt w którym ciąg jest największy przy najmniejszym zużyciu paliwa. O to chodzi. Jeśli założymy, że przy przepustnicy otwartej w 100% mamy: Fuel flow - 100u i Thrust - 100kN, a przy przepustnicy otwartej w 50% mamy: Fuel flow - 50u i Thrust - 50kN, oznacza to, że efektywność się nie zmieniła - czyli aby zmienić prędkość o 100m/s musimy spalić taką sama ilość paliwa, niezależnie od położenia przepustnicy. Zmieni się jedynie czas potrzebny do wykonania manewru.

Reklama

Odp: Wydajność w retroburn
« Odpowiedź #3 dnia: Nie, 16 Cze 2013, 22:56:16 »

Pon, 17 Cze 2013, 00:02:16
Odpowiedź #4

Offline Wawrzyn

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 216
  • Reputacja: 12
  • Per aspera ad astra
    • Zobacz profil
Faktycznie jest tak jak mówisz, wydajność się nie zmienia. Nie wiem jednak dlaczego mam wrażenie, że minimalne zmniejszenie przepustnicy nie ma wpływu na prędkość a z tych dziesiętnych da radę zaoszczędzić trochę paliwa. Zweryfikujemy. Mimo wszystko wytłumaczyłeś mi to zagadnienie w prosty i przystępny sposób, łap plusika :)
Przez trudy do gwiazd

Pon, 17 Cze 2013, 00:47:47
Odpowiedź #5

Offline jaro738

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 117
  • Reputacja: 13
    • Zobacz profil
Wydajniejszy będzie pełny ciąg, bo skraca to czas manewru -> odpalenie jest bliżej perycentrum orbity-> korzystamy z efektu obertha -> to samo delta-V daje większą zmianę mimośródu orbity (wysokości apocentrum)

Reklama

Odp: Wydajność w retroburn
« Odpowiedź #5 dnia: Pon, 17 Cze 2013, 00:47:47 »

Sob, 22 Cze 2013, 23:38:50
Odpowiedź #6

Offline Shinzo

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 247
  • Reputacja: 16
    • Zobacz profil
Zależy od sytuacji w danym momencie. Jeśli musisz wykonać szubko manewr to pełen ciąg będzie wskazany. Ale jeśli już jesteś na orbicie i musisz ją jedynie np poszerzyć, to ja czasem używam nawet minimalnego burnu i to na moje działa. Trwa dłużej, ale oszczędza w jakimś tam stopniu paliwo. Oczywiście należy wtedy odpowiednio wcześniej zacząć taki manewr, tak żeby przed zaplanowanym punktem trwał tyle samo czasu, co za.
1. (M.) mianownik - Kto? Co? - Shinzo
2. (D.) dopełniacz - Kogo? Czego? (Czyj?) - Shinzo
3. (C.) celownik - Komu? Czemu? - Shinzo
4. (B.) biernik - Kogo? Co? - Shinzo
5. (N.) narzędnik - Kim? Czym? - Shinzo
6. (Ms.) miejscownik - O kim? O czym? - Shinzo
7. (W) wołacz - (O!) - Shinzo!
Proste? Proste.

Sob, 22 Cze 2013, 23:48:59
Odpowiedź #7

Offline maverick95

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Nie uwzględniliście jeszcze masy paliwa. Przy dużym ciągu masa spada szybciej że względu na większe zużycie paliwa, wobec czego szybko zmienia się Twr.
przetestujcie uwzględniając masę statku ( ja tego nie podejmę, bo jeszcze nic na orbitę nie udało mi się wysłać :-( ) bo jak wiadomo : większy Twr to lepsza efektywność

Reklama

Odp: Wydajność w retroburn
« Odpowiedź #7 dnia: Sob, 22 Cze 2013, 23:48:59 »