Zastanawiałeś się kiedyś, jak dużo kasy mają politycy? Jak nas okradają? Jacy oni są potężni, jaką władzę mają w tym kraju? Jeśli powiedziałeś sobie kiedyś "ja też tak chcę", to NationStates będzie dla ciebie świetną grą!
W sumie, NS nie jest "grą" w znaczeniu takim, jaki zna większość osób. W tej przeglądarkowej grze on-line jedyną "ważniejszą" grafiką, jaka się pokazuje, jest... flaga twojego państwa. W istocie, w grze najważniejszy jest tekst. Anglojęzyczny, niestety, choć istnieją też regiony (o nich później!) polskojęzyczne.
Zacznijmy jednak od początku, czyli od rejestracji.
Gra znajduje się tutaj:
Aby zobaczyć link -
ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘNa początku ustalamy nazwę kraju oraz jego typ, np. "Republika", "Królestwo", "Protektorat" i cała masa innych. Ważna sprawa: wybierany tam typ jest używany tylko w nazwie i nie ma żadnego związku z tym, jak jest naprawdę (podobnie, jak Białoruś, która deklaruje się, że jest demokratyczna). Nie martw się, jeśli nie możesz zdecydować: można bez problemu to zmienić. Mój kraj powstał jako rządzone twardą ręką królestwo, a obecnie jest republiką (i to taką prawdziwą!).
Następnie wybierasz flagę kraju. Masz całą bazę większości flag świata. Później w każdej chwili będziesz mógł zmienić flagę, jak również stworzyć swoją bardzo własną. Ot, choćby moje dzieło: flaga Republiki Jasnogórskiej (
The Republic of Luminous Mount):
Możesz również ustalić walutę, motto i zwierzę narodowe (tak, je też można poprawić w każdej chwili!). Później zaczynają się schody - dostajesz 9 stwierdzeń takich, jak np. "każdy młody człowiek powinien odbyć obowiązkową roczną służbę wojskową". Przy każdym stwierdzeniu podajesz, czy się z nim zgadzasz, czy nie. Na tej podstawie zostanie wykształcone podstawowe prawo państwa, wpływające na trzy czynniki: prawa cywilne, ekonomię i wolność polityczną.
Gdy państwo będzie już gotowe, wyświetli ci się jego opis: flaga, nazwa, motto, opis i parę innych rzeczy. Wyświetla się tu ramka z wspomnianymi przeze mnie poziomami praw cywilnych, ekonomii i wolności politycznej. Wyświetla się również kategoria państwa, wyliczana na podstawie tamtych trzech czynników. To właśnie ta kategoria pokazuje, jak naprawdę działa państwo - może się zatem zdarzyć, że jako typ państwa dasz "Wolni ludzie", a państwo to zostanie uznane za "despotyczną dyktaturę"
W oknie opisu znajduje się również kilka linków. Mamy więc "Factbook", w którym możesz dowolnie opisywać swój kraj w dziedzinach takich, jak historia, geografia, polityka, kultura, sport, ekonomia itp. Znajduje się tu również "Dispatches", w którym możesz publikować biuletyny (ja np. wrzucam tam wyniki wyborów do Senatu Republiki oraz na prezydenta, przykład:
Aby zobaczyć link -
ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ) oraz aż 4 strony z wykresami: People (wskazuje na najczęstsze przyczyny śmierci w kraju), Government (na które dziedziny - edukacja, transport etc. - skupiamy się najbardziej), Economy (ile wkładu ma sektor publiczny, a ile prywatny) oraz Trend, pokazujący zmiany w czasie praw cywilnych, ekonomii i wolności politycznej.
Ale zaraz jakie zmiany? Czyż nie napisałem przed chwilą, że jest to ustalane przez 9 pytań przy rejestracji?! Owszem, ale średnio 2 razy na dobę pojawia się tzw. issue, czyli po polsku decyzja. Jest to opis jakiejś sytuacji oraz kilka możliwości wyboru. W zależności od wybranej opcji, trzy cechy państwa się zmieniają.
Ostatnio na przykład pojawiła się sytuacja, według której koszt produkcji monety jednogroszowej jest większy od jej wartości. Pojawiła się opcje wycofania monety oraz dalszej produkcji, ale ja wybrałem trzecią opcję - zniknięcie waluty "ręcznej" i przeniesienie jej do postaci elektronicznej. Ponieważ ludzie zatracili przez to kontrolę nad swoimi wydatkami i poczuli się "nieswojo", prawa cywilne lekko spadły. Znacznie wzrosła za to ekonomia.
Ważną cechą jest grupowanie się państw w regiony. Gdyby ktoś postanowił dołączyć do gry, zapraszam do regionu "United Poland Union":
Aby zobaczyć link -
ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ.
Polecam tą grę głównie osobom, które takie klimaty lubią. Większości z was może jednak to cudo nie przekonać.