Wszyscy chętni: Zapraszam do znajomych na Steamie, adres konta:
Aby zobaczyć link -
ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘRaynus wycofał się, aktualny skład:
-zakrent2000
-ShookTea
-Dirkuu
Czekamy na dalszych chętnych! Zwłaszcza, że - jak donosi Dirkuu - wszystkie produkty Paradoxu (a więc i CK2) mają zniżki.
Jeśli ktoś nie jest przekonany o tym, czy warto kupić, czy nie - w CK2 można dziś grać na Steamie za darmo.
Aktualne terminy gier, które nam pasują:
Sobota: 8-11 i 18-22
Niedziela: 8-11 i 18-21
Pierwsza gra rozpoczęłaby się - zgodnie z czasem gry - 15 września 1066 roku.
Skrócona charakterystyka wybranych rodówzakrent2000 - (Małe) Królestwo Gwynedd
Państwo składające się z trzech prowincji, leżące na terenach dzisiejszej Walii, tuż obok Anglii.
Dynastia rządząca: Mathrafal
Wyznanie: Katolicyzm
Kultura: walijska
Stan polityczny: Niepodległe państwo z jedną prowincją należącą do wasala z rodu Tegaingl. Bliskość trzech małych państewek pomoże w zjednoczeniu Walii, jednak późniejsze trudności może spowodować obecność Anglii i Szkocji.
ShookTea - (Małe) Królestwo Munster
Niezależne państwo na południu Irlandii, składające się z 2 prowincji.
Dynastia rządząca: Ua Briain
Wyznanie: Katolicyzm
Kultura: irlandzka
Stan polityczny: Niepodległe państwo z jednym wasalem: hrabią Ormondu z rodu Av Vedrafjord. Otoczenie składające się z wielu małych krajów irlandzkich może pomóc w łatwym zjednoczeniu Królestwa Irlandii.
Dirkuu - Księstwo Holandia
Państwo składające się z dwóch prowincji, wasal Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego (HRE).
Dynastia rządząca: Gerulfing
Wyznanie: Katolicyzm
Kultura: holenderska
Stan polityczny: Wasal HRE. Położenie nad morzem pozwala na wykorzystywanie floty. Niski autorytet koronny cesarza HRE daje dużą wolność jego wasalom, traktując ich praktycznie jak osobne państwa, zaś elekcyjność cesarska sprawia, że po śmierci cesarza tytuł zostaje nadany wybranemu władcy, co pozwala na łatwe zdobycie tronu cesarskiego.
Skyline - Królestwo Gruzja
Państwo składające się z 5 prowincji, 3 pod kontrolą wasali
Dynastia rządząca: Bagrationi
Wyznanie: Prawosławie
Kultura: gruzińska
Stan polityczny: Niepodległe państwo. 2 prowincje podlegają wasalowi-księciu, zaś jedna wasalowi-hrabiemu. Obydwoje również pochodzą z dynastii Bagrationi. Położone nad Morzem Czarnym, w pobliżu wielu państw dzikich. Sąsiaduje również z Cesarstwem Bizantyjskim.
Szczeble drabiny feudalnejOd dołu:
1. Burmistrz rządzący miastem, Biskup rządzący biskupstwem (lub jego odpowiednik innych wyznań), Baron (Rycerz?) rządzący twierdzą.
Każdy z trzech budynków może stać się częścią prowincji. Postaci jednego z tych trzech typów są niemożliwe do grania.
2. Hrabia - rządzi całą prowincją, ma pod sobą jako wasali burmistrzów, biskupów i baronów. Może władać kilkoma prowincjami.
3. Książę - rządzi jedną lub kilkoma prowincjami. Będąc jednocześnie hrabią, może bezpośrednio kierować prowincją, ale może również oddać prowincję pod władanie hrabiemu, który będzie jego wasalem.
4. Król - włada całym państwem. Może mieć bezpośrednią władzę nad prowincją, jak również posiadać wasali - hrabiów i książęta.
5. Cesarz - najwyższy władca, "król królów".
Jak widać, każdy kolejny "tytuł" pozwala na posiadanie wasali z poprzednich tytułów, np. książę może mieć za wasala burmistrza, biskupa, barona lub hrabiego, lecz nie może mieć za wasala innego księcia - oddanie części terytorium innemu człowiekowi jako księstwo sprawia, że traci on władzę nad tym terenem.
De iure i De factoDe facto to aktualna sytuacja polityczna w grze.
De iure to sytuacja, która jest "według prawa" wymagana.
Przykład 1.:
Polska zdobyła od Niemiec Ikslandię, która według prawa powinna należeć do Polski. Zarówno
De facto, jak i
de iure teren Ikslandii należy do Polski, zaś Niemcy nie mają praw ubiegać się o te tereny (które wcześniej posiadali niezgodnie z prawem).
Przykład 2.:
Polska zdobyła od Niemiec Ikslandię, która według prawa powinna należeć do Polski.
De facto Ikslandia należy do Polski, jednak
de iure należy ona do Niemiec, które mogą z tego tytułu żądać zwrotu terytorium, a nawet - gdy minie okres traktatu pokojowego - ponownie wypowiedzieć wojnę.
Przykład 3.:
W Niemczech leży Ikslandia, która
de facto powinna należeć do Polski. Polska ma prawo żądać tego terytorium oraz wypowiedzieć wojnę, by zdobyć prowincję.
Przykład 4., najciekawszy:
Anglia i Szkocja leżą obok siebie, są
de facto niepodległe.
De iure każde z nich jest częścią Cesarstwa Brytyjskiego. Jeśli jedno z tych państw zdobędzie więcej niż 50% prowincji należących
de iure do nieistniejącego Cesarstwa Brytyjskiego, może ogłosić się tym cesarstwem. Będzie wtedy miało
de iure prawo do reszty prowincji Cesarstwa.
W ten sposób grupki małych państw mogą jednoczyć się w większe - hrabstwa łączą się w księstwa, księstwa w królestwa (tak mamy w np. w Irlandii), a królestwa w cesarstwa: Irlandia + Anglia + Szkocja + Walia → Cesarstwo Brytyjskie, Nowogród + Moskwa + Ruś → Cesarstwo Rosyjskie etc.
Moje sugestie dotyczące ubarwienia gry już po jej rozegraniuMam zamiar pisać pod koniec każdego pojedynczego "rozegrania" coś w rodzaju listu otwartego, publikowanego na forum. Pisząc tam w imieniu postaci, którą gram, mam możliwość ciekawego i barwnego przedstawienia sytuacji politycznej w grze widzianej z perspektywy mojego kraju, dając możliwość odniesienia się do niej przez pozostałych graczy, ale również umożliwić osobom niegrającym łatwe zrozumienie, co ciekawego działo się w czasie gry.
Proponuję zatem, byście dołączyli się do tego ciekawego moim zdaniem pomysłu, urozmaicając nieco naszą grę i prezentując swoje "oficjalne stanowiska tej sprawie" i "wyrażając głębokie zaniepokojenie".