Autor Wątek: Zaawansowane projektowane rakiet - Silniki  (Przeczytany 10766 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Sob, 01 Cze 2013, 20:25:15

Offline Schulze13

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 296
  • Reputacja: 13
  • Nie mam pojęcia co robię.
    • Zobacz profil


Silnik. Najważniejszy element każdej rakiety. Teraz bez tajemnic! W tym poradniku dowiesz się czym kierować się podczas wyborzu jednostki napędowej w twoim tworze.
Każdy silnik w grze różni się swoją specyfikacją mniej lub bardziej. Mamy ich w grze łącznie 16 i postaram się wyjaśnić ich działanie.

Silniki

Silnik chemiczny na paliwo ciekłe - Drogi, ale efektywny. Używa zjawiska odrzutu. Jego budowa pozwala na kontrolowanie siły i wektora ciągu wyrzucanej substancji roboczej.
W grze są różne typy tych silników. Od 2 metrowych maszyn po wielkości mrówki. Od startowych po marszowe. Od przystosowanych do pracy w próżni, po radzące sobie z każdym obciążeniem. Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Silnik chemiczny na paliwo stałe - Tani i niezawodny. Ten typ silników daje duże przyspieszenie, ale nie daje możliwości kontroli kierunku i siły ciągu. Nie można go nawet wyłączyć podczas pracy. Dopóki ten silnik ma paliwo, będzie on pracował. Często są też nazywane dopalaczami (z ang. solid rocket booster).
W grze dostępne są trzy silniki tego typu. Podczas wyboru warto zwrócić uwagę na czas pracy i na moc silnika. Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Silnik nuklearny - Najdroższy i najwydajniejszy. Używa reaktora nuklearnego aby ogrzać substancje roboczą do wysokiej temperatury. Ta z kolei jako gaz ucieka z dużą prędkością przez dyszę wylotową. Silniki nuklearne są prawie 2x efektywniejszy od najlepiej przystosowanych do pracy w próżni silników chemicznych. Niestety charakteryzuje go mała moc.
Jedyny dostępny w grze silnik nuklearny używa też utleniacza, ale w rzeczywistości wystarczył by mu tylko ciekły wodór. Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Silnik jonowy - Silnik ten za pomocą jednej z płytek jonizuje atomy ksenonu. Te natomiast z ogromną prędkością, bo 27 km/s, mkną w stronę drugiej przeciwnie naładowanej płytki. Silnik ten ma największy impuls właściwy, czyli ilość energii dla jednostki paliwa. Silnik ten jest najwydajniejszy ze wszystkich silników w grze. Niestety wymaga dużych ilości energii do działania. Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ


Najważniejsze jednostki miary silników rakietowych w KSP
Moc - W Kerbal Space Program zawsze opisywana w kiloniutonach [kN] (1kN=1000N). Mówi nam, z jaką mocą dany silnik wyrzuca paliwo. Najprościej mówiąc... im więcej tym lepiej.

Impuls właściwy [Isp] - W Kerbal Space Program zawsze opisywany w sekundach. Parametr opisujący ile właściwie żre paliwa dany silnik. Im wyższy Isp tym mniej paliwa zostaje zużyte, aby wytworzyć tą samą moc. należy zauważyć, że każdy silnik n.p.m. będzie miał o wiele niższy impuls właściwy gdzie mamy ciśnienie równe 1 atmosferze. Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ.


Współczynnik ciągu do ciężaru [TWR] - Jest to liczba, która najbardziej nas interesuje podczas startów i lądowań na innych planetach. Pozwala nam stwierdzić, czy oderwiemy się od ziemi. Możemy łatwo obliczyć TWR dzieląc Moc wszystkich aktywnych silników przez ciężar rakiety. Ciężar uzyskujemy mnożąc masę przez przyspieszenie grawitacyjne. Jeżeli wyszła Ci liczba poniżej 1, to zapomnij o tym locie. Przekształcając ten wzór możemy się dowiedzieć ile ton może unieść jeden silnik. Aby się tego dowiedzieć musimy podzielić moc przez przyspieszenie grawitacyjne. Uzyskujemy wtedy masę maksymalną jaką może unieść silnik/silniki.Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ.





Niedługo dokończenie. Temat stale rozwijany
 
« Ostatnia zmiana: Pon, 06 Sty 2014, 20:02:55 wysłana przez Schulze13 »
Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub polonistą, gdyż każdy post niewłaściwie czytany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Nie, 02 Cze 2013, 23:46:53
Odpowiedź #1

Offline Witold

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Genialne. Dzięki za szczyptę merytoryki, może jutro podejme się na jakieś obliczenia. :)
10/10 i klękajcie narody!

Reklama

Odp: Zaawansowane projektowane rakiet - Silniki
« Odpowiedź #1 dnia: Nie, 02 Cze 2013, 23:46:53 »

Czw, 06 Cze 2013, 22:45:21
Odpowiedź #2

Offline Schulze13

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 296
  • Reputacja: 13
  • Nie mam pojęcia co robię.
    • Zobacz profil
Dziękuję. Cieszę się, że zebrana tutaj wiedza pomogła. Jeżeli która ujrzy tutaj jakikolwiek błąd merytoryczny, niech go poniżej ujawni, a na pewno go zlikwiduje.
update: dodano rodzaje silników.
Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub polonistą, gdyż każdy post niewłaściwie czytany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Pią, 07 Cze 2013, 12:06:11
Odpowiedź #3

Offline Drangir

  • Major
  • *
  • Wiadomości: 1 631
  • Reputacja: 92
  • Smok rakietowy
    • Zobacz profil
    • DeviantArt
Przydałyby się obrazki poszczególnych typów albo schemat z zebranymi wszystkimi. Poza tym, wydaje mi się że powinieneś umieścić tu również silniki odrzutowe. Sorry za czepianie się, gratuluję wykonania.
Cytat: Steven Universe
- Wasze obliczenia były niepoprawne.
- Nie mogły być niepoprawne, skoro żadnych nie robiliśmy.

Reklama

Odp: Zaawansowane projektowane rakiet - Silniki
« Odpowiedź #3 dnia: Pią, 07 Cze 2013, 12:06:11 »

Pią, 07 Cze 2013, 12:09:39
Odpowiedź #4

Offline Kadaf

  • Kapitan
  • ***
  • Wiadomości: 1 362
  • Reputacja: 145
    • Zobacz profil
 Obrazki to sporo pracy i kompletnie niepotrzebnej, przecież chyba każdy rozpozna silnik chemiczny i silnik atomowy. Jeżeli nie rozpozna, to ten poradnik nie jest dla niego. To ZAAWANSOWANE projektowanie rakiet, a nie coś dla kogoś kto w KSP spędził 5 minut. Co do odrzutowych, to również, to PROJEKTOWANIE RAKIET. Układy hybrydowe są może i interesujące, ale to raczej zabawa z nośnymi niż realne wynoszenie realnych ładunków. Dobrze jest tak jak jest, brawo Schulze, rozwijaj to!

 

[Poradnik] Proste, stockowe silniki śmigłowe

Zaczęty przez JackRyanPL

Odpowiedzi: 3
Wyświetleń: 5119
Ostatnia wiadomość Wto, 31 Paź 2017, 23:43:02
wysłana przez Kadaf
Stabilność rakiet

Zaczęty przez angorek

Odpowiedzi: 5
Wyświetleń: 11098
Ostatnia wiadomość Sob, 21 Maj 2016, 10:21:31
wysłana przez angorek
[Tutorial]Podstawy projektowania rakiet by Apple

Zaczęty przez ZZenu

Odpowiedzi: 3
Wyświetleń: 12389
Ostatnia wiadomość Nie, 02 Gru 2012, 20:07:24
wysłana przez ZZenu