• Dokowanie czyli nie bójmy się budować na orbicie. 5 2
Aktualna ocena:  

Autor Wątek: Dokowanie czyli nie bójmy się budować na orbicie.  (Przeczytany 6512 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Sob, 13 Lut 2016, 13:58:52

Offline Sobol

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 371
  • Reputacja: 51
    • Zobacz profil
Witam wszystkich. Wiem, że na forum jest już jakiś tam poradnik dotyczący dokowania, ale screeny wygasły więc jest według mnie bezwartościowy. Po co to komu, a no po to, że dla wielu zwłaszcza nowych graczy dokowanie to czarna magia, a w gruncie rzeczy jest ono czymś stokroć łatwiejszym od wejścia na orbitę.
Właśnie każdy komu udało się osiągnąć stabilną orbitę jest wstanie poprawnie wykonać dokowanie. Trzeba tylko powtórzyć swój sukces z kilkoma zastrzeżeniami i zmianami, ale po kolei.
Na początek trochę ważnych klawiszy pojęć i teorii. Od razu zastrzegam nie jestem mistrzem ekonomicznego dokowania ani nie korzystam z trybu sterowania dla dokowania (tutaj warto sobie obejrzeć klawiszologię). Jeśli udało Ci się osiągnąć stabilną orbitę to twój statek porusza się w środowisku trójwymiarowym po okręgu co jest niezwykle ważne w dalszym rozumowaniu czegokolwiek. Co oznaczają te trzy wymiary ano że obiekt porusza się w osiach pionowych, przecinających je od prawej do lewej ale i od przodu do tyłu. Te trzy ruchy są istotne ze względu na to, że o każdym z nich musimy pamiętać. Ruch przód tył to twoja prędkość, natomiast różnice w kątowym nachyleniu orbit to inklinacja.
Ten kąt na widoku mapy [M] reprezentują dwa żółto-zielonkawe znaczniki które umieszczone są w miejscu przecinania się twoich orbit. W tych punktach bedziemy redukować nachylenie orbity względem drugiej.
Dodatkowo na widoku mapy mamy do czynienia z kilkoma innymi markerami ale o tym później.
Przejdę teraz do samego lotu. Przed nim warto sobie zapamiętać układ klawiszy ["I"] [J] [K] [L] [H] [N]
["I"] ruch RCS w dół
[K] ruch RCS w górę
[J] ruch RCS w prawą
[L] ruch RCS w lewą
[H] do przodu
[N] do tyłu
właściwości tych klawiszy mogą się zamieniać w zależności od tego jak obrócony jest twój statek.
Jeśli chcesz dokować oczywiście na statku musisz zamontować dok (jeden lub więcej) po wykonaniu orbity warto pozostawić statek w pionowej orientacji (fioletowy marker na NavBall i przed ostatni w opcjach SASu). Jeżeli spełniłeś te wymagania pora na twój drugi statek, o dziwo też musi mieć on zamontowany dok. Co ważne do siebie pasują tylko doki w tych samych rozmiarach!
Według wielu teoretyków dokowania ważny jest moment startu drugiego statku. To prawda jeśli usiłuje się minimalizować paliwo lub lata się na orbity o innej inklinacji niż równikowa.
Jeśli chcemy latać ekonomicznie to statek, bedzie naszym celem mu znajdować się po naszej lewej stronie w widoku mapy a kąt po między nim a naszym statkiem zależny jest od wysokości orbity im ona wyższa tym kąt większy, ale ja nie o tym. Przed zaczęciem lotu w widoku mapy zaznaczamy sobie nasz statek jak cel tak to tam gdzie po naciśnięciu na nasz cel znajduje się "set as target". Jak mam to już zaznaczone spokojnie startujemy jak do normalnego lotu na razie nie zwracając uwagi na żadne markery. Kiedy zaczniemy się zbliżać do orbity przełączamy się do widoku mapy i w momencie kiedy nasza Apoapsa przekroczy mniej więcej trzykrotnie Apoapsę naszego celu powinniśmy ujrzeć widok zbliżony do tego:
Widzimy na nim znacznik AN o którym już mówiłem, a także dwa których nie było, pomarańczowy i bordowy z opisem intersect. Znaczniki te pokazują nam miejsce najbliższego spotkania naszych statków z odległością w jakiej się miną a także z czasem do niego pozostałym.
Jak już mówiłem w AN wyrównujemy nasze inklinacje. Ich różnica pokazuje się po najechaniu na znacznik. Najprostszy sposób żeby zredukować nachylenie orbit do ustawienie statku w tym samy markerze na NavBallu w którym zostawiliśmy statek-cel czyli na fioletowym i manipulując RCS-ami przy pomocy [H] i [N] staramy się zredukować inklinację do 0.0st. W momencie kiedy znajdujemy się w Apoapsie warto też troszeczkę pobawić się RCS-ami tak aby pod znacznikiem intersect pokazała się jak najniższa wartość jaką uda nam sie osiągnąć. Niestety to trzeba robić metodą prób i błędów i nieco na czuja nie ma żadnego schematu na to.
W zależności od wysokości orbity i siły naszych silników możemy przyspieszyć czas do około minuty przed sugerowanym spotkaniem (intersect). W tym momencie ustawiamy się na znacznik retrograde i palimy tak aby wyhamować naszą prędkość której licznik powinien się nam przełączyć n TARGET czy prędkość jaką mamy względem naszego celu. Staramy się aby odległość naszego spotkania podczas hamowanie nie wzrosła powyżej jednego kilometra. Może to wymagać kilku odpaleń silnika i kilku korekt RCS-ami którą wukonujemy zrównując na NavBallu żółty i fioletowy znacznik retrograde przy pomocy wyżej wymienionych klawiszy sterowania RCS.
Jeśli chodzi o wyhamowanie prędkości ja posługuję się zawsze zasadą 30km do celu 30m/s, 20km - 20m/s, 100m - 1.0m/s, 90m - 0.9m/s itd.
Najważniejsze to że prędkość przed RandezVous czy połączeniem statków nie może być wieksza niż 0.3 m/s ja zawsze podchodzę z 0.1m/s
Na koniec najważniejsze pamiętajcie żeby najpóźniej w odległości 1km od celu ustawić kontrole nad statkiem z doku a w odległości 200m od celu przełączyć cel na konkretny dok klikając na kratkę na celu.
Ważne to pamiętać żeby zawsze zabrać nadmiar paliwa do RCS-ów.
Życzę powodzenia nie obiecuję że od razu Ci się uda ale próbuj, ja próbowałem i umiem :D Masz wątpliwości pytaj proszę, a na pewno ja lub inni użytkownicy go rozwiążą.

Sob, 13 Lut 2016, 15:08:55
Odpowiedź #1

Offline krzychu072

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 38
  • Reputacja: 5
    • Zobacz profil
Fajny poradnik ,
ale  foty z imgur wetnie  znowu lepiej wrzucać na hostingi typu flickr

Reklama

Odp: Dokowanie czyli nie bójmy się budować na orbicie.
« Odpowiedź #1 dnia: Sob, 13 Lut 2016, 15:08:55 »

Sob, 13 Lut 2016, 16:53:46
Odpowiedź #2

Offline Sobol

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 371
  • Reputacja: 51
    • Zobacz profil
Wrzucam zdjęcia przez imgura od półtora roku za radą reszty forumowiczów i jeszcze żadna nigdy mi nie zginęła.

Sob, 13 Lut 2016, 21:08:32
Odpowiedź #3

Offline Drangir

  • Major
  • *
  • Wiadomości: 1 631
  • Reputacja: 92
  • Smok rakietowy
    • Zobacz profil
    • DeviantArt
Proszę, sformatuj tekst trochę lepiej. Kilka więcej tabów, przerw po obrazkach czy pogrubień nie zaszkodzi.
Cytat: Steven Universe
- Wasze obliczenia były niepoprawne.
- Nie mogły być niepoprawne, skoro żadnych nie robiliśmy.

Reklama

Odp: Dokowanie czyli nie bójmy się budować na orbicie.
« Odpowiedź #3 dnia: Sob, 13 Lut 2016, 21:08:32 »

Wto, 23 Lut 2016, 20:44:40
Odpowiedź #4

Offline ShookTea

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 370
  • Reputacja: 20
  • WIENIAWA!
    • Zobacz profil
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Fajny poradnik ,
ale  foty z imgur wetnie  znowu lepiej wrzucać na hostingi typu flickr
Chyba właśnie na flickru wycina, na imgurze nie znikają przez dłuugie lata. Tak po prawdzie, to jeszcze nie zauważyłem, żeby cokolwiek stamtąd zniknęło.
Co to za pedał? Co to za biedak? ShookTea skończył się na Projekt Jool!

Nie, 28 Lut 2016, 19:52:08
Odpowiedź #5

Offline Hendryk

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Bardzo przydatny poradnik, polecam. Dzięki niemu już w piątej godzinie gry [i drugim dniu] po raz pierwszy zadokowałem. Mam tylko zastrzeżenia co do prędkości podchodzenia do obiektu - ja tam wyhamowywałem ze 100 m/s przy kilkuset metrach od obiektach i działało idealnie [jednak wiadomo - trzeba mieć przy tym wysokie TWR a takie hamowanie jest ryzykowne].

EDIT: Całkowicie zgadzam się z tym, że dokowanie jest łatwe - przynajmniej tych małych obiektów.
« Ostatnia zmiana: Nie, 28 Lut 2016, 19:56:04 wysłana przez Hendryk »

Reklama

Odp: Dokowanie czyli nie bójmy się budować na orbicie.
« Odpowiedź #5 dnia: Nie, 28 Lut 2016, 19:52:08 »

Nie, 28 Lut 2016, 20:00:20
Odpowiedź #6

Offline Drangir

  • Major
  • *
  • Wiadomości: 1 631
  • Reputacja: 92
  • Smok rakietowy
    • Zobacz profil
    • DeviantArt
@up
Dokowanie jest łatwe wyłącznie w myśl zasady, że kiedy się czegoś nauczysz, staje się to łatwe :P W KSP grałem bez podstaw mechaniki orbitalnej i trochę mi to zajeło. Dokowanie do dużych obiektów jak dla mnie niczym się nie różni, szczególnie jeśli nauczyłeś się dokować ostrożnie. Ja tam wolę poczekać oszczędzając paliwo i pozwalając rzeczom dryfować ku sobie niż robić dramatyczne wypalenia przed spotkaniem :P
Cytat: Steven Universe
- Wasze obliczenia były niepoprawne.
- Nie mogły być niepoprawne, skoro żadnych nie robiliśmy.

 

[Tutorial] Dokowanie

Zaczęty przez Aareksio

Odpowiedzi: 10
Wyświetleń: 12797
Ostatnia wiadomość Czw, 26 Wrz 2013, 23:27:24
wysłana przez PiranNinja
[Tutorial] Dokowanie według fullje

Zaczęty przez fullje

Odpowiedzi: 33
Wyświetleń: 16907
Ostatnia wiadomość Wto, 05 Maj 2015, 10:25:27
wysłana przez Robson
Modowanie modów czyli o tunningu gry słów kilka

Zaczęty przez angorek

Odpowiedzi: 11
Wyświetleń: 5392
Ostatnia wiadomość Czw, 26 Cze 2014, 12:25:39
wysłana przez Drangir
[Linux] Jak kerbalić pod pingwinkiem, czyli linuksowa grupa wsparcia.

Zaczęty przez Hipekhop

Odpowiedzi: 24
Wyświetleń: 8628
Ostatnia wiadomość Śro, 30 Gru 2015, 15:20:49
wysłana przez Rosomak
Kerbal Rocket Science - Co, gdzie jak i kiedy czyli poradnik dobrego naukowca

Zaczęty przez DawsterTM

Odpowiedzi: 2
Wyświetleń: 12685
Ostatnia wiadomość Wto, 21 Sty 2014, 19:39:33
wysłana przez TheReclif