Dobra zacznijmy od podstaw.
Gra pracuje w systemie 32 bitów, co oznacza że może maksymalnie obsłużyć 4GB pamięci RAM. Im więcej pamięci gra zużywa tym jest mniej stabilna. Do 3.6GB powinna działać bez zarzutów, natomiast przy 3.8 prawdopodobieństwo crasha jest bardzo duże.
Gdy uruchamiamy grę każdy plik jest ładowany do pamięci ram. Każdy zbiornik, silnik, bateria itd. jest osobnym plikiem który zajmuje miejsce w pamięci ram którą jak wspomniałem mamy ograniczoną. Przy wgrywaniu modów lepiej nie przekraczać granicy 3.2GB, (mierzone w KSC) bo gra potrzebuje też trochę wolnej pamięci "na bieżąco". Jak "odchudzić" grę opiszę nieco niżej.
WYDAJNOŚĆBy grać w KSP płynnie, z modami i dużymi statkami na Windows 7. Będziecie potrzebowali co najmniej 6GB ram, a optymalnie 8GB.
Należy pamiętać że wymagania gry to jedno, ale Windows też potrzebuje zasobów do pracy, i jeśli jemu będzie tych zasobów brakować to wszystko inne automatycznie zwolni.
Po wejściu w opcje zobaczymy parę ciekawych funkcji :
-
Simulate in background - ta opcja określa czy gra będzie działać w tle. Lepiej zostawić włączoną gdyż poprawia stabilność jeśli tak jak ja lubicie mieć otwartą w tle przeglądarkę internetową i co chwila zmieniacie okna
Po odznaczeniu gdy zmienimy okno gra stanie w miejscu.
-
Delta Time Physics - maksymalna ilość kalkulacji na sekundę. Im większa wartość tym gra jest płynniejsza ale sekunda w grze jest coraz dłuższa. Komputer jest mniej obciążony, gra nie laguje, ale wszystko jest po prostu wolniejsze.
-
Max persistent debris - maksymalna ilość śmieci "debris" w kosmosie. Najlepiej ustawić to na małą wartość np. 25. Każdy śmieć to niepotrzebne obciążenie dla procesora.
-
Terrain detail - detale terenu, im wyższe ustawienie tym większe obciążenie karty grafiki oraz pamięci. Ja gram na najwyższym ustawieniu.
-
Terrain scatters - włącza wszelakie kamienie i drzewka na powierzchni planet. Zerowe obciążenie dla procesora, i minimalne dla ramu. Nawet stara karta grafiki nie powinna mieć z tym problemu. Najlepiej włączyć.
-
Scatter density - gęstość tych obiektów, tu już wedle uznania, zmiana tej wartości obciąża tylko kartę grafiki.
-
Render quality level - Jakość renderowania, najlepiej ustawić na Fantastic. Obciąża tylko kartę grafiki.
-
Texture quailty - Najważniejsza opcja. Osobiście ustawiam na Half Res. Im wyższe ustawienie tym tekstury mają większą rozdzielczość, ładniej wygląda ale obciążenie ram wzrasta nawet o 0.5GB.
-
Aerodynamic FX Quality - jakość efektów atmosferycznych. Najlepiej dać na High bo obciążenie jest małe. (efekty spalania i pseudo efekty bariery dźwięku)
-
Edge Highlighting (PPFX) - podświetlanie części gdy najeżdżamy na ikonkę w staging. Lepiej włączyć. Wymaga anti-aliasing minimum 2x.
-
Rozdzielczość - ustawiamy zgodnie z monitorem.
-
Anti-Aliasing - wygładzanie krawędzi. No to już daje popalić karcie graficznej, i to konkretnie. Ramu i procka nie rusza.
-
Frame limit - ogranicznik FPS. Ja daję na 60, nie potrzeba mi więcej a przynajmniej mam stałą wartość i gra nie skacze, 60,100,250,100 itd..
-
Pixel Light Count - jest to jakaś wartość od unity, ile "pixelowych świateł" może być na raz obecnych. Mam ustawienie standardowe.
-
Shadow Cascades - Jeśli cienie wyglądają nie najlepiej, i nie każda część je rzuca, zwiększ tą wartość. Obciąża kartę grafiki.
RAM Pamięć RAM, a właściwie jej brak są przyczyną 95% crashów gry. Jak wspomniałem na początku mamy do dyspozycji jakieś 3.6GB maks, przy czym gra w stocku zajmuje około 2.8GB.
Jakie są sposoby aby to zużycie ramu ograniczyć ? A no jest ich kilka :
-
Active Texture Management ATM :
Aby zobaczyć link -
ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ!
Mod konwertuje tekstury zmniejszając ich rozmiar. Pierwsze ładowanie będzie trwać bardzo długo, często nawet kilka godzin, a gra może się parę razy wyłączyć. Tak ma być, jak gra zdechnie włączamy ją od nowa i czekamy dalej. Po pełnym pierwszym załadowaniu gra będzie się znowu szybko uruchamiać i zużywać mniej pamięci.
-
OpenGL i DirectX10. Są to dwa tryby które można wymusić na grze, i zbić zużycie ramu nawet o 1GB ale niestety mają wady :
-
DirectX10 - zmniejsza zużycie ram nawet o 0.5GB, gra jest niestabilna i lubi się wyłączyć bez powodu. By uruchomić tworzymy skrót na ekranie, klikamy prawym i wybieramy właściwości. W lini ścieżka dopisujemy -force-d3d11
Przykład : ....KSP.exe" -force-d3d11 (Spacja jest ważna !)
-
OpenGL - zbija ram nawet o 0.9GB ! Gra jest stabilna,crashe praktycznie przestają istnieć. Niestety gra znacznie zwalnia, o koło 2x w stosunku do stockowej wersji. Przy procesorze I5 i statku 180 części miałem około 25fps, gdzie w stocku było 60. Uruchamiamy tak jak Directxa, z tym że dopisujemy -force-opengl-popupwindow i wyłączamy fullscreen w opcjach. (ale gra nadal będzie w pełnym ekranie) Jeśli za pierwszym razem pojawi się czarny ekran wciskamy alt+enter, i w opcjach wyłączamy fullscreen.
ODCHUDZANIETrzecim sposobem jest odchudzenie gry.
Polega to na usunięciu z gry niepotrzebnych plików, i zastępieniu stockowych części lżejszymi modami.
Po ściągnięciu i zainstalowaniu moda w folderze GameData otwieramy go i usuwamy takie foldery jak :
source,readme,licence,flags. Przyśpiesza to nieznacznie ładowanie, a usunięcie flag (które zwykle szału nie robią) zwalnia trochę ramu.
Warto pozbyć się też niepotrzebnych części. Ja np. używam tylko stockowych baterii bo mi się podobają i w zupełności mi wystarczają. Natomiast posiadam przynajmniej 4 mody które dodają nowe baterie, które mają zbliżone parametry tylko inny wygląd i zawalają pamięć oraz listę w hangarze.
Aby się ich pozbyć otwieramy folder GameData i na przykładzie KW rocketry :
GameData/Kw Rocketry/Parts/
I usuwam folder Electrical wewnątrz.
Każdy kto umie obsługiwać translator i myśleć to ogarnie.
Jeśli chcemy usunąć jakąś część a nie jesteśmy pewni co to, to otwieramy jej folder, następnie w notatniku otwieramy znajdujący się wewnątrz plik cfg, i znajdujemy linijkę "Title" .
Stockowe zbiorniki warto jest zastąpić modem
Aby zobaczyć link -
ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ .
Modele stockowe znajdują się w GameData/Squad/Parts/ , i aby usunąć zbiorniki wywalamy folder FuelTank.
Odchudzanie modów jest bardzo szybkie, a daje bardzo duże korzyści. Osobiście z KW Rocketry używam tylko silników i po wywaleniu reszty ze 120MB robi mi się 50
Dodatkowo warto się zainteresować modem
GC Monitor :
Aby zobaczyć link -
ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ)
Pokazuje on nam cały czas ilość zajmowanego ramu oraz fpsy. Jeśli ram robi się czerwony to znak że lepiej zrobić quicksave bo gra pewnie zaraz się wysypie.
Cytując klasyka :
Jak coś z...łem, pominąłem to let mi noł
Pozdrawiam