• [Tutorial] Mun - budowa rakiety, lot i powrót 5 10
Aktualna ocena:  

Autor Wątek: [Tutorial] Mun - budowa rakiety, lot i powrót  (Przeczytany 103593 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Sob, 08 Gru 2012, 17:03:07

Offline CupOfMayo

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja: 18
  • Niby Editor :D
    • Zobacz profil
Misja na Mun

Witajcie Kerbonauci, w tym poradniku pokażę wam:
•Jak zbudować rakietę, która doleci na Mun.
•Jak lądować na Munie.
•Jak bezpiecznie wrócić na Kerbin.

UWAGA: Miej pewność, że umiesz orbitować co najmniej 100km nad Kerbinem jeśli nie, kliknij Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ.

Budowa rakiety

Rakietę budujemy następująco od góry:
•Spadochron Mk16 (mały spadochron)
•Kokpit dla jednego Kerbala o masie 0.8 (wybieramy na początku)
•Mały Decoupler
•Mały zaawansowany SAS
•Mały zbiornik paliwa o pojemności 180L ciekłego paliwa
•3 nóżki na małym zbiorniku z paliwem
•Mały silnik o ciągu 50
•Mały Decoupler
•Duży zbiornik paliwa Rockomax o pojemności 1440L ciekłego paliwa
•Mały silnik Rockomax
•Duży decoupler
•3 Duże zbiorniki paliwa o pojemności 1440L ciekłego paliwa (łącznie 4320L ciekłego paliwa)
•1 Duży silnik Rockomax.
•6 Bocznych Decouplerów (obojętnie jakich) doczepionych do Najniższego zbiornika paliwa
•6 Dużych dopalaczy doczepionych do Bocznych decouplerów.
•Dopalacze muszą być połączone ze sobą tzw. taśmą!!! Inaczej wszystko może się rozpaść.
•(opcjonalnie możesz zamontować drabinki aby Twój kerbal mógł bez problemu wyjść na powierzchnię Muna)

Fazy:
0: spadochron i decoupler doczepiony do kabiny
1: Mały silnik i decoupler poniżej niego
2: Mały silnik Rockomax i decoupler poniżej niego
3: 6 bocznych decouplerów
4: 6 dopalaczy i duży silnik RockoMax

Rakieta powinna wyglądać w taki sposób (w razie komplikacji dołączam plik z rakietą w załączniku)


Bliskie spotkanie z Munem (przechwycenie przez grawitację Muna)

1. Osiągnij orbitę na ok 100km (nie będę tego tłumaczył ponieważ zrobiłem to już w innym poradniku)
2. Kiedy już będziesz na orbicie przełącz na Map View przyciskiem "M" i ustaw kamerę tak aby statek i Mun były w jednym miejscu jak na obrazku:


3. Gdy statek i Mun znajdą się na horyzoncie:
   Wyłącz Map View ponownie klikając przycisk "M" i ustaw się na ProGrade czyli ten znacznik na sztucznym horyzoncie:


4. Kiedy Mun zacznie się ukazywać na horyzoncie, zacznij spalać paliwo.


5. Znów przełącz na Map View "M" i czekaj aż pojawi się "Mun Encounter", który wygląda następująco:


Teraz na małym ciągu obserwuj zachowanie żółtego znacznika Pe (Pereapsis) czekaj aż osiągnie on watrosć ok 80km.


Orbitowanie i planowanie lądowania na Munie

1. Wciąż na Map View podleć do punktu, w którym Pereapsis będzie się za ok 30sec., ustaw się na RetroGrade i zacznij spalać paliwo.


2. Gdy już pojawi się mniej więcej równa orbita (w tym momencie radzę zrobić quicksave klawiszem F5 ponieważ teraz powoli zaczynają się kroki wymagające nieco praktyki)


Przyspiesz czas do momentu, w którym znajdziesz się na jasnej stronie Muna, ustaw się na retrograde i zacznij spalać paliwo tak aby punkt, w którym kończy się orbita był nieco dalej od planowanej strefy lądowania.
Screen z wytłumaczeniem:

Lądowanie
Lądowanie jest prawdopodobnie jedną z trudniejszych rzeczy do wykonania i wytłumaczenia.

1. Na wysokości ok. 30km ustaw się na retrograde, zacznij spalać paliwo do tego momentu aż na sztucznym horyzoncie znacznik retrograde będzie skierowany mniej-więcej pionowo w górę:

2. Bądź wciąż ustawiony do retrograde, i co jakiś czas lekko manipuluj ciągiem abyś nie spadał zbyt szybko.
3. Kiedy znajdziesz się na wys. ok 10km oddziel człon z dużym zbiornikiem paliwa nawet jeśli jest tam jeszcze paliwo i ląduj tylko za pomocą lądownika.
4. Rozłóż nóżki do lądowania za pomocą klawisza "G"
5. Teraz zaczyna się najtrudniejsze, ponieważ wysokość pokazywana jest nad poziomem morza musimy wyczuć gdzie tak na prawdę jest ląd (zazwyczaj jest to ok 1-2km jeśli nie znajduje się w kraterze lub 0-1km jeśli znajduje się w kraterze) (czasem pomaga również cień statku) przy wysokości ok 2-3km utrzymuj prędkość spadania ok 5-10 m/s i przy samym lądzie staraj zachować prędkość ok. 1-6 m/s



Gratulacje! Właśnie wylądowałeś na Munie, ale przecież nie jesteś sadystą i nie zostawisz tutaj biednego kerbala? :)

Powrót na Kerbin

Powrót jest bardzo prosty, wystarczy nieco orientacji co do położenia :)
____________________________________________________________________________________
1. Ten punkt jest spólny do obydwu sytuacji. Po prostu wzbij się do góry na wysokość ok. 2-3km i przechyl się w odpowiednią stronę:


1. Gdy jesteśmy zwróceni w stronę Kerbinu.

W tym przypadku musisz obrócić się pod kątem 90*

2. Gdy jesteśmy po przeciwnej stronie.

Wtedy wystarczy obrócić się pod kątem 270*
_____________________________________________________________________________________

3. Kontynuuj spalanie paliwa aż pojawi się "Mun Escape" a żółty Pereapsis będzie pokazywał ok. 15km (w wyjątkowych sytuacjach może być więcej niż 15km ale musi wynosić mniej niż 70-50km)


4. Kiedy już znajdziesz się na wysokości 100km nad Kerbinem odpal następną fazę i otwórz spadochron.

To już koniec tej wielkiej przygody, teraz Twój kerbal spokojnie wróci do domu.

Dzięki za skorzystanie z mojego poradnika :) jeśli masz jakieś pytania/wątpliwości pisz! Postaram się pomóc.

Pomogłem? :3 daj [pomógł] pod nickiem - dla Ciebie kliknięcie dla mnie radocha, że aż skacze pod sufit :D
« Ostatnia zmiana: Nie, 13 Lip 2014, 20:51:23 wysłana przez CupOfMayo »

Pon, 10 Gru 2012, 14:53:38
Odpowiedź #1

Offline rake

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 42
  • Reputacja: 2
    • Zobacz profil
Jedna uwaga: wracając z Muna lepszym rozwiązaniem jest wystartować w kierunku 270. Startując w kierunku 90 ryzykujemy, że po wydłużeniu orbity i ucieczce z Muna, jego grawitacja z powrotem nas przechwyci, zanim zdążymy wystarczająco daleko odlecieć (lecąc w kierunku 90 Mun "goni nas", kiedy się od niego oddalamy) i może nieźle zmienić trajektorię naszego lotu - już mi się to zdarzało. Potem można mieć spore kłopoty z zapasem paliwa...


CPU: i5 2500K@4,4GHz
GPU: GIGABYTE R9 290 WindForce3x
MoBo: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
RAM: 4x4GB DDR3 1600
SSD: OCZ Vertex3 120GB (system)
HDD: 2TB WD Green
Win7 pro x64

Reklama

Odp: [Tutorial] Mun - budowa rakiety, lot i powrót
« Odpowiedź #1 dnia: Pon, 10 Gru 2012, 14:53:38 »

Pon, 10 Gru 2012, 15:15:31
Odpowiedź #2

Offline CupOfMayo

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja: 18
  • Niby Editor :D
    • Zobacz profil
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Jedna uwaga: wracając z Muna lepszym rozwiązaniem jest wystartować w kierunku 270. Startując w kierunku 90 ryzykujemy, że po wydłużeniu orbity i ucieczce z Muna, jego grawitacja z powrotem nas przechwyci, zanim zdążymy wystarczająco daleko odlecieć (lecąc w kierunku 90 Mun "goni nas", kiedy się od niego oddalamy) i może nieźle zmienić trajektorię naszego lotu - już mi się to zdarzało. Potem można mieć spore kłopoty z zapasem paliwa...

napisałem o tym. to zależy po której stronie w stosunku do Kerbinu znajduje się statek.

Pon, 10 Gru 2012, 15:36:22
Odpowiedź #3

Offline rake

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 42
  • Reputacja: 2
    • Zobacz profil
Ale przy starcie z munowego równika nie ma różnicy, "po której stronie" się znajdujemy - za każdym razem start w kierunku 90 będzie się wiązał z ryzykiem ponownego przechwycenia przez Mun po wydłużeniu orbity.

Jeśli patrzeć na Mun "z góry", czyli znad północnego bieguna, start w kierunku 90 oznacza okrążanie Muna "w lewo", czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Sam Mun okrąża Kerbin w tym samym kierunku. Jeśli wydłużymy orbitę lecąc w tym kierunku (obojętnie z której strony będziemy startować), to zacznie się ona wydłużać (i "oddalać") od Muna po stronie, która jest jego "przodem" jeśli patrzymy na ruch względem Kerbina. Czyli będzie nas on "gonił".
Jeśli natomiast wystartujemy w kierunku 270, będzie sytuacja odwrotna - okrążymy Mun zgodnie z ruchem wskazówek zegara i zaczniemy się od niego oddalać "z jego tyłu", czyli w miejscu, z którego on sam będzie nam "uciekał" i ponowne przechwycenie przez jego grawitację nie będzie nam grozić. :)


CPU: i5 2500K@4,4GHz
GPU: GIGABYTE R9 290 WindForce3x
MoBo: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
RAM: 4x4GB DDR3 1600
SSD: OCZ Vertex3 120GB (system)
HDD: 2TB WD Green
Win7 pro x64

Reklama

Odp: [Tutorial] Mun - budowa rakiety, lot i powrót
« Odpowiedź #3 dnia: Pon, 10 Gru 2012, 15:36:22 »

Pon, 10 Gru 2012, 16:55:32
Odpowiedź #4

Offline CupOfMayo

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja: 18
  • Niby Editor :D
    • Zobacz profil
Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Ale przy starcie z munowego równika nie ma różnicy, "po której stronie" się znajdujemy - za każdym razem start w kierunku 90 będzie się wiązał z ryzykiem ponownego przechwycenia przez Mun po wydłużeniu orbity.

Jeśli patrzeć na Mun "z góry", czyli znad północnego bieguna, start w kierunku 90 oznacza okrążanie Muna "w lewo", czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Sam Mun okrąża Kerbin w tym samym kierunku. Jeśli wydłużymy orbitę lecąc w tym kierunku (obojętnie z której strony będziemy startować), to zacznie się ona wydłużać (i "oddalać") od Muna po stronie, która jest jego "przodem" jeśli patrzymy na ruch względem Kerbina. Czyli będzie nas on "gonił".
Jeśli natomiast wystartujemy w kierunku 270, będzie sytuacja odwrotna - okrążymy Mun zgodnie z ruchem wskazówek zegara i zaczniemy się od niego oddalać "z jego tyłu", czyli w miejscu, z którego on sam będzie nam "uciekał" i ponowne przechwycenie przez jego grawitację nie będzie nam grozić. :)

Mun okrążą Kerbin w kierunku 90*, ale jeśli uciekniemy z Muna to nie będzie miało większego znaczenia jeżeli będziemy chcieli TYLKO wejść na orbitę Kerbinu ponieważ wciąż będziemy mieli "pęd" nadany przez Mun. Ta metoda jest sprawdzona i używana nie tylko przeze mnie więc jeśli nie wierzysz możesz sam spróbować :)
EDIT: ja pokazuję jak wrócić na Kerbin jeszcze przed ucieczką z Muna i orbitowaniem Kerbinu więc jest tu różnica

Pon, 10 Gru 2012, 17:16:53
Odpowiedź #5

Offline rake

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 42
  • Reputacja: 2
    • Zobacz profil
Później Ci to narysuję ;)


CPU: i5 2500K@4,4GHz
GPU: GIGABYTE R9 290 WindForce3x
MoBo: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
RAM: 4x4GB DDR3 1600
SSD: OCZ Vertex3 120GB (system)
HDD: 2TB WD Green
Win7 pro x64

Reklama

Odp: [Tutorial] Mun - budowa rakiety, lot i powrót
« Odpowiedź #5 dnia: Pon, 10 Gru 2012, 17:16:53 »

Pon, 10 Gru 2012, 19:21:37
Odpowiedź #6

Offline 12341234123123

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 152
  • Reputacja: 2
    • Zobacz profil
Dobry poradnik, przyklejam. Przyda się początkującym!

Pią, 14 Gru 2012, 15:46:03
Odpowiedź #7

Offline TYMPANON

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Dzięki tym radom udało mi się wreszcie wrócić z Mun, wielkie dzięki :)

Reklama

Odp: [Tutorial] Mun - budowa rakiety, lot i powrót
« Odpowiedź #7 dnia: Pią, 14 Gru 2012, 15:46:03 »

Śro, 30 Sty 2013, 16:12:20
Odpowiedź #8

Offline rafal3920

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 379
  • Reputacja: 10
    • Zobacz profil
Jest jakaś różnica między lądowaniem (na kołach) z zaciśniętym hamulcem, a bez? Wreszcie udało mi się dolecieć do Mun-a z wystarczającą ilością paliwa, quicksave jakieś 2,5km od powierzchni, Pierwszy raz zapomniałem włączyć lamp (niestety ląduje na ciemnej stronie) i przyp... ehm uderzyłem o ziemię zbyt mocno, drugi raz odbiłem się (nie miałem włączonych hamulców) i brakło paliwa na ponowną próbę, na koniec włączyłem hamulce i tuż po lądowaniu zrobiłem salto w przód. Myślę że to mogło się stać przez hamulce.
Drugie pytanie:
Da się hamować lot poziomy RCS-ami? Jeśli tak to jak?

p.s.
To jest misja w jedną stronę, więc nie wracam.

Przepraszam za błędy językowe, złą odmianę itd... Często piszę z telefonu, a tam mam kiepski autotekst

Śro, 30 Sty 2013, 20:43:22
Odpowiedź #9

Offline Ar3k

  • Kapral
  • **
  • Wiadomości: 160
  • Reputacja: 13
    • Zobacz profil
Cytuj
Da się hamować lot poziomy RCS-ami? Jeśli tak to jak?
Skorzystaj z klawiszy i, j, k, l, oraz h i n (mając włączone RCSy). Służą do poruszania się za pomocą RCS (a nie do obracania, jak na w, s, a, d, q i e)

Sprawdź, który z nich cię wyhamuje :)



O ortografii pamiętamy!
« Ostatnia zmiana: Czw, 31 Sty 2013, 18:16:03 wysłana przez ingwden »

Reklama

Odp: [Tutorial] Mun - budowa rakiety, lot i powrót
« Odpowiedź #9 dnia: Śro, 30 Sty 2013, 20:43:22 »

Śro, 30 Sty 2013, 22:12:30
Odpowiedź #10

Offline rafal3920

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 379
  • Reputacja: 10
    • Zobacz profil
Wylądowałem bez tego, ale teraz z krateru trzeba wyjechać. Przyda się też do dokowania. Dzięki!
Co do hamulców to defekt łazika, nawet przy zwykłym hamowaniu muszę trzymać S żeby się nie przewrócić.
« Ostatnia zmiana: Śro, 30 Sty 2013, 22:15:21 wysłana przez rafal3920 »

Przepraszam za błędy językowe, złą odmianę itd... Często piszę z telefonu, a tam mam kiepski autotekst

Czw, 31 Sty 2013, 00:20:36
Odpowiedź #11

Offline CupOfMayo

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja: 18
  • Niby Editor :D
    • Zobacz profil
Widzisz na Mun czasem ciężko stworzyć w 100% działający łazik ponieważ grawitacja jest dużo mniejsza :)
Ale ciesze się, że w jakikolwiek sposób pomogłem :)

Reklama

Odp: [Tutorial] Mun - budowa rakiety, lot i powrót
« Odpowiedź #11 dnia: Czw, 31 Sty 2013, 00:20:36 »

Sob, 23 Mar 2013, 15:36:20
Odpowiedź #12

Offline Bubales

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja: 0
  • (-((=))-)
    • Zobacz profil
Dobry poradnik, dzięki niemu pierwszy raz wylądowałem na Mun'ie i z niego powróciłem.
(Oczywiście nie obyło się bez awarii, odpadły mi nogi lądownika i dlatego miałem problemy z wystartowaniem z Mun'a   8) )
« Ostatnia zmiana: Sob, 23 Mar 2013, 17:02:09 wysłana przez Ravnarr »
(-((=))-)

Nie, 24 Mar 2013, 11:39:01
Odpowiedź #13

Offline CupOfMayo

  • Plutonowy
  • ***
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja: 18
  • Niby Editor :D
    • Zobacz profil
Miło usłyszeć, że mogłem pomóc :) a co do tej awarii mogłeś przecież użyć quicksave i quickload, o których bodajże pisałem przy sekcji o lądowaniu.

Reklama

Odp: [Tutorial] Mun - budowa rakiety, lot i powrót
« Odpowiedź #13 dnia: Nie, 24 Mar 2013, 11:39:01 »

Pon, 25 Mar 2013, 16:38:08
Odpowiedź #14

Offline Bubales

  • Szeregowy
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja: 0
  • (-((=))-)
    • Zobacz profil
Oj, Uwierz mi zapisałem. Tylko gdy go wczytywałem to nagi same odpadały (WTF).
(-((=))-)

 

[tutorial] Orbitowanie - Budowa rakiety, lot i powrót.

Zaczęty przez CupOfMayo

Odpowiedzi: 39
Wyświetleń: 55709
Ostatnia wiadomość Sob, 13 Maj 2017, 01:56:01
wysłana przez grabek77
Budowa międzyplanetarnych SSTO

Zaczęty przez winged

Odpowiedzi: 7
Wyświetleń: 12933
Ostatnia wiadomość Nie, 12 Kwi 2015, 19:30:55
wysłana przez Bill2462
[Tutorial] Klawiszologia

Zaczęty przez ZZenu

Odpowiedzi: 16
Wyświetleń: 69510
Ostatnia wiadomość Pon, 31 Mar 2014, 19:43:26
wysłana przez DiceMan321
[Tutorial] Fazy

Zaczęty przez Krusher

Odpowiedzi: 4
Wyświetleń: 29520
Ostatnia wiadomość Pon, 03 Gru 2012, 16:51:17
wysłana przez kotaNAsuke
[Tutorial] Dokowanie

Zaczęty przez Aareksio

Odpowiedzi: 10
Wyświetleń: 24858
Ostatnia wiadomość Czw, 26 Wrz 2013, 23:27:24
wysłana przez PiranNinja